måndag 30 januari 2012

Härliga måndag


10 underbara skäl att gilla sitt jobb




- Att få mötas av entusiastiska lärare som bubblar över av allt intressant de fått med sig från mattebiennalen, det första som händer på morgonen
- I nästa stund se en elevs glädje över att hans lärare är tillbaka efter en veckas frånvaro
- På halvtiorasten få besök av fina sexåringar som vill visa vad de just lärt sig, och en lös tand.
- Få besked att det är OK att ta in en duktig lärare som vikariepool.
- Höra att rehabiliteringsfrågorna som var på tapeten löste sig.
- Se elevernas lust och glädje att lära sig.
- Höra andra elever hjälpa sina kamrater. Utan att någon bett dem om det.
- Få fira en duktig lärares 40-årsdag och då få en anledning att tala om att hon är uppskattad.
(Och som extra bonus få äta tårta).
- Att få jobba tillsammans med ett fantastiskt och kompetent elevhälsoteam.
- Som avslutning på dagen få möta genuint intresserade föräldrar som vill veta om det är en
bra idé att lämna sina sexåringar i vår förskoleklass nästa år.


...och det var bara den här dagen. Imorgon är en ny dag med nya högtidsstunder

onsdag 25 januari 2012

Med matte i bagaget kommer man långt.


Hela skolans mattearbetslag har åkt iväg på matematikfest. En fest som egentligen heter matematikbiennal, men som för engagerade mattelärare är en fest.
Jag är väldigt avundsjuk. Hade gärna velat vara med, för även om jag inte har mattelärarnas "hantverkskunnande" så är jag lika mån om att alla elever ska uppleva att matematik är viktigt, roligt och intressant - att de är matematiker.
Följande står på pedagogernas dagordning under biennalen:
  • visa på matematikens och matematikutbildningens betydelse och roll i samhälle och skola
  • ge information om forskning och utvecklingsarbete i och om lärande och undervisning i matematik
  • skapa kontakter mellan lärare, lärarutbildare och forskare
  • ge inspiration och underlag för utveckling av svensk matematikutbildning från förskola till högskola
  • ge erfarenhetsutbyte inom olika utvecklingsområden

  • Att förstå matematiska sammanhang är viktigt av många skäl. Man blir bättre på att analysera problem och på ett systematiskt sätt hitta en lösning, genom att jobba med matematik. Matte är en viktig grund för många andra områden - musik, naturvetenskap och teknik för att ta några exempel. Vi omges av matte hela tiden i vår vardag - när vi hanterar pengar, när vi jobbar digitalt, när vi hantverkar, lagar mat... ofta i sammanhang där vi inte tänker på att det är just matematik vi håller på med.
    Med goda mattekunskaper i bagaget kommer man långt. Ett sånt bagage vill vi ge våra elever, och därför åker våra pedagoger på mattebiennal.

    söndag 15 januari 2012

    178 skoldagar och 187 lediga dagar

    De senaste dagarna har media uppmärksammat att skolorna blivit mer restriktiva att bevilja ledigheter. Se här vad DN skrev om saken. Så är det. De senaste åren har jag vid höstens föräldramöten beskrivit för våra föräldrar varför. Trots det ser vi en ökning av antalet ledighetsansökningar.
    I Sverige har alla elever rätt till 178 dagars skola/år. Det finns en timplan för varje ämne med miniantal timmar. Det finns en tydlig läroplan för vilket syfte undervisningen har och vad den ska innehålla. Vi har också en skolplikt, som innebär att eleverna, om de inte är sjuka eller har synnerliga skäl, SKA vara i skolan.
    Det är ingen tillfällighet, vi som jobbar i skolan ser att eleverna behöver vara på plats för att nå de uppsatta målen. Skolan handlar idag i ganska liten utsträckning att jobba själv, de flesta av målen innebär att eleven behöver interagera med andra, för att uppnås.
    Att elever är borta ställer inte bara till det för de som är borta, utan också för deras kamrater. Gemensamma arbeten haltar eftersom en eller flera personers insatser blir försenade, till exempel. Det ställer också till det eftersom personaltätheten bygger på elevers närvaro. Är elever frånvarande måste läraren förbereda och efterarbeta särskilda uppgifter. Betyder det att eleven får svårt att nå målen måste åtgärdsprogram upprättas och följas.
    Elevers rätt till undervisning regleras tydligt i skollagen. I dess förarbeten beskrivs att rätt till ledighet kan ges vid familjehögtider, religiösa högtider och vissa resor. Därför kommer vi aldrig att bli rigida vid ledighetsansökningar. Men i takt med ökande ledighetsansökningar blir vi allt mer restriktiva, och förväntar oss att föräldrar tar kontakt med oss innan de bokar resa.
    Det tål också att påpekas att utöver de 178 skoldagarna har året ytterligare 187 dagar.

    tisdag 10 januari 2012

    Lugn och full rulle. På samma gång.

    Ordningen återställd. Barnen fyller åter klassrum, korridorer, skolgård, sinne och hjärta.
    En lärare sa "Idag är det full rulle på eleverna" kollegan sa "Vad lugnt det är idag". På min fråga om hur man kunde uppleva samma elever så olika blev svaret - "men vi menar ju samma".
    Ja, så är det förstås - när den fulla rullen handlar om konstruktivt skolarbete och konstruktiv skollek, utan svårlösta konflikter.
    Det är en lärares definition av lugn.

    torsdag 5 januari 2012

    "Nu har jag varit ledig färdigt"

    "Nu har jag varit ledig färdigt, nu behöver vi börja lära oss igen"

    Vad denna 7-åring menade var att det nog är skönt att vara ledig, men nu längtar han efter att skolan ska starta upp för en ny termin.

    Skolan, som stått halvtom i 2 veckor längtar också efter sina elever.
    Välkomna tillbaka till ett nytt år och en ny skoltermin!

    PS. En liten känga till skolan, i en artikel full av hopp för världen. Hans Rosling is the man!