torsdag 28 juni 2012

Sommarstängt


Två dagar kvar. Sen stänger vi. Fritids flyttar till Ormbergets förskola i fyra veckor och själv tar jag och fritidspersonal, vaktis och köket semester. Under tiden huserar en och annan hantverkare i våra lokaler. Tillsammans med lokalvård och administration, som valt att stanna ännu någon vecka. Just nu har fritidsbarnen tagit med sig pedagogerna på utflykt, men mellan alla utflykter hittar de på roliga grejor även här hemma.

måndag 11 juni 2012

En god dag

Nu är det fritids som gäller i skolan. Sommarlovet första dag, och på fritids njuter barnen av att få extra mycket frihet. De flesta vuxna har ägnat sig åt att suga in nya tankar och inspiration. Mikael Alexandersson och Tomas Kroksmark bjöd på båda delarna. Att lärarens lust att undervisa hänger ihop med elevens lust att lära ser vi varje dag, men med forskningsbevis får detta ytterligare en dimension. Elevers förmåga att värdera sitt eget lärande har en alldeles särskild betydelse för hur man lyckas. Höga förväntningar. Synliggjort lärande. Återkoppling. Viktiga ingredienser alltihopa. kan vi lära något av dataföretagens tankar bakom sina dataspel? Dataspel som "manipulerar" spelaren att "tro att hen är smart". Skulle inte uttrycka mej på det sättet, men att eleverna får tilltro till sin egen förmåga känns väldigt bekant och bra.
Efter föreläsningarna vidtog ett kort möte som bl.a. innebär att vi nästa år kan gå vidare med utvecklingen av "Att skriva sig till läsning" - vi kommer att få både utbildning och redskap (bl.a. fler datorer) för att jobba med digital och social läs- och skrivinlärning.
Hann också med en sväng till skolan. Klockan hade blivit fem och på en soldränkt skolgård lekte halva Åk 4. Känns bra att skolan är det nav kring vilket elevernas sociala samvaro kretsar. Även på sommarlovet. Gillar!

söndag 10 juni 2012

Alla behövs i framtidsverkstaden

Försöker få en helhetsbild av skolåret för att kunna dra slutsatser om vilka nya satsningar och åtgärder som knackar på dörren.
Som så ofta slår det mig vad som är, om inte den enda, så åtminstone den helt "outstanding" faktorn för om vi ska lyckas eller inte. Lärarna. Samtidigt är det viktigt att se att det krävs många andra kompetenser än lärarens för att en skola ska kunna fungera.
Blev litet "poetisk" när jag försökte hitta ord för detta:
 
Alla har vi dragit våra strån till framtidsbygget
Först om många år kan vi med säkerhet utläsa betyget
Med olika uppgift, olika roller
och de olika verktyg vi tillhandahåller
Mästare som vaktar på husets funktionalitet
och vårdare som månar om lokalernas hygieniska kvalitet
I husets hjärta, som är vårt kök
eleverna får ladda energi vid dagliga besök
Ekonomi och personalsystem är en lika viktig grej
det fixar vår ordningsamma ass-tjej
Några är fenor på ordning och struktur
andra står för en mer kreativ kultur
Någon ger av sina kunskaper i musik
andra delat med sig när det gäller motorik
Ämneskunskaper av allehanda slag
bidrar många med – varje dag
Någras stora styrka är att skapa ett klimat
där stöd och hjälp och glädje ges mer än tråkigt gnat
Vissa hjälper snabbt den som har bördor att bära
många får barnens ögon att lysa, av lusten att lära
Några vet allt om hur man hjälper barn med svårigheter
någon vet vad alla barn heter
Ingen kan göra allt, men alla gör det man ska och mer därtill
och utvecklingen står aldrig still
Tack för det engagemang och kunskap just DU använder
När vi formar framtiden i våra händer,
 









fredag 8 juni 2012

Skolavslutning och sommarlovsstart

Ja kära nån. Med ett helt skolår i backspegeln sitter jag vid datorn och ser ut på skolgården. För några timmar sen var den överfull av lärare, våra fina barn och barnens föräldrar. Nu är den tom och öde. Känns också litet tomt i hjärtat. 
Året har varit fullt av alla tänkbara aktiviteter, men det som finns kvar i hjärtat är just nu inre bilder av elever som utvecklat nya förmågor. Ofta med stor möda och små steg, men lärandet och utvecklingen har varit synligt och tydligt. För någon har det handlat om att ljuda ihop två-bokstavs-ord medans andra har gått från att knappt kunna några bokstäver till att läsa och förstå långa texter. Någon kämpar med att få in känslan för tal upp till 10, medan andra förstått division. Jag har sett elever som släppt rädslan att förflytta sig i skollokalerna och andra som inte har några sådana begränsningar. Oavsett vilka förutsättningar eleverna har så ser jag hur lärarna möter var och en av dem med respekt och vilja att både stötta och utmana. Alla ges chansen att utvecklas, oavsett om det är lätt eller svårt. Jag ser föräldrar som, oavsett egna förutsättningar, hjälper sina barn att växa, hjälper dem att organisera läxläsning, skapar förståelse för att skolan är viktig och hjälper dem att komma i tid till skolan.
Nu ska vi reflektera och utvärdera skolåret. Var sak har sin tid. Efter sommaren tar vi nya tag med barnets bästa som riktmärke.
Tack till våra fantastiska barn, personal och föräldrar. Jag hoppas att ni alla får en underbar sommar!

söndag 3 juni 2012

8 punkter om hur vi säkrar en god framtid för Sverige

Det är mycket nu. Trots allt intressant som händer på skolan, och trots att jag tycker att det är kul att blogga så vill inte tiden räcka till. Lånar därför en text från SKL (Sveriges kommuner och landsting) som känns angelägen:
Lärare är ett framtidsjobb. Och dessutom ett av Sveriges viktigaste framtidsjobb. En skicklig lärare är den enskilt viktigaste faktorn för bra resultat i skolan. En engagerad lärare kan lyfta en elev från ointresse till engagemang, från dagdrömmande till att förverkliga sina drömmar.
Den som vill göra skillnad har ett gyllene läge de närmaste åren. Barnkullarna blir större samtidigt som många lärare går i pension. Det innebär 50 000 nya lärarjobb på tio år. Ljusast arbetsmarknad har lärare i matematik, teknik, vissa språk, yrkesämnen men också speciallärare.
Lärare är ett fantastiskt stimulerande yrke, därom vittnar många lärare. Skolverkets undersökningar visar att fler än nio av tio lärare trivs med eleverna. Lika många tycker att de har ett meningsfullt jobb. Eller som den lärare som i Dagens Nyheter nyligen sa att hon har världens roligaste jobb uttryckte det: ”Att se eleverna utvecklas och att de lär sig är en belöning”.
Men trots stora jobbchanser och meningsfullt arbete så minskar intresset för lärarutbildningen. Även om 13 000 studenter går på något av lärarprogrammen varje år blir antalet förstahandssökande färre. Glädjande nog visar de senaste siffrorna att antalet sökande till lärarutbildningen återigen ökar. Den trenden måste värnas med flera insatser för en modernare skola.
  1. Bättre karriärmöjligheter. Många lärare vill göra karriär och allt fler kommuner erbjuder möjligheter att utvecklas i den undervisande rollen. Stockholm, Göteborg, Sollentuna och Södertälje är några exempel. Regeringen satsar en kvarts miljard på forskarskolor där lärare och förskollärare ska kunna utbilda sig till lektorer.
  2. Bra lärare ska ha bra lön. Det förutsätter individuell lönesättning. Arbetet med att premiera goda arbetsinsatser, resultat och måluppfyllelse måste ske lokalt, på varje enskild skola. I bland annat Krokoms kommun arbetar skolor sedan en tid tillbaka med andra arbetstider, något som lett till ett bättre samarbete lärarna emellan och därmed också en bättre undervisning. De lärare som ingår har fått ett lönepåslag. De nyinrättade karriärtjänsterna i Södertälje kommer att ge en ingångslön på 40 000 kronor i månaden. I Sollentuna får karriärlärarna ett lönepåslag med minst 5 000 kronor. Det är bara några exempel.
  3. Stärkt ledarskap. Lärare vill ha inspirerande chefer och ledare. Skolor som lyckas bra har ofta tydliga mål från politiker och engagerade skolchefer och rektorer. För att utveckla skolans ledarskap startar SKL och Rektorsakademien en rektorsutbildning med fokus på det dagliga ledarskapet. Det handlar om att stötta rektorerna så att de ska kunna möta skolans förändrade krav. Många av landets kommuner och landsting har utbildningar och program för framtida chefer där intresset för att delta vida överstiger antalet platser
  4. Bra arbetsmiljö och mindre stress. Även om åtta av tio lärare uppger att de har arbetsro, vet vi att många lärare också upplever stress. Detta måste huvudmännen ta på allvar. SKL har tagit ett initiativ för att tillsammans med de fackliga organisationerna diskutera hur lärarnas administrativa sysslor kan hanteras mer effektivt. Förhoppningen är att frigöra tid för det pedagogiska arbetet.
  5. Förbättra lärarutbildningen. Det behövs fler platser på lärarutbildningen i de inriktningar, som skolorna har behov av. Skolorna måste kunna locka studenter att söka de utbildningsinriktningar där efterfrågan är störst. Det behövs också fler vägar in till läraryrket med kompletterande utbildningar för dem som har ämneskunskaper. Varför skulle inte en duktig ingenjör kunna vidareutbildas till tekniklärare och en biolog till lärare i naturvetenskap?
  6. Bättre resultat ger yrket ökad status. Det pågår en intensiv skolutveckling i skolor över hela landet. Målet är att förbättra elevernas resultat. Till det ska läggas SKL:s stora matematiksatsning och våra Öppna jämförelser för att sporra kommunerna och skolorna till bättre kvalitet. Det pågår också ett brett samarbete om ökad skolforskning och många statliga initiativ för att förbättra undervisning och uppföljning.
  7. Från ensamarbete till teamwork. Allt fler lärare jobbar tillsammans med planering och utvärdering av undervisningens innehåll och utförande. Precis vad forskningen efterlyser. Att handleda blivande lärare är också ett sätt att utvecklas. Samtidigt präglar den digitala utvecklingen alltmer elevernas vardag, skolan och därmed lärarnas arbetssätt. De nya kompetenser som krävs gör det moderna läraryrket än mer spännande.
  8. Tala väl om skolan! Den stora majoriteten av eleverna når grundskolans mål och andelen elever som uppnår målen i alla ämnen är den högsta på tio år. Svenska elever ligger i topp i Europa vad gäller trygghet och kunskaper om hur samhället fungerar. Vi ska inte sopa problem och utmaningar under mattan, men vem söker ett yrke och en arbetsplats som många så ofta talar dåligt om? Skolan har fått oförtjänt negativ kritik. Det är dags att ändra på det! Här har alla aktörer på området ett ansvar, arbetsgivare, fackliga organisationer, myndigheter och  media. För att nyansera bilden och öka kunskapen av bland annat läraryrket och andra viktiga välfärdsjobb driver SKL kampanjen Sveriges Viktigaste Jobb. Vi samarbetar också med Skolverket i satsningen För det vidare, som vill locka fler att bli lärare.
Vi är många som har ett ansvar för att få fler bra lärare till den svenska skolan. Med våra gemensamma insatser kan vi höja yrkets status och locka fler till ett av Sveriges viktigaste jobb. Ett jobb där man gör skillnad för livet!
Ingela Gardner Sundström
ordförande i förhandlingsdelegationen
Maria Stockhaus
ordförande i beredningen för utbildningsfrågor