söndag 29 september 2013

Månadsrapport

Men! Var tog tiden vägen! Mitt senaste inlägg är över en månad gammalt!
Egentligen blir jag inte alls förvånad. Tillvaron är fylld av aktiviteter som nog ändå får anses en aning viktigare än just detta roliga bloggande. Typ samtal, besök, möten, akuta insatser. Blogguppslag har det dock varit gott om - Allt från alla välbesökta föräldramöten, spännande aktiviteter och lektioner kring matematiklyftet, world childrens prize med mera, möten med nya elever, stora skolfrågor som forskningsrapporter om formativ bedömning till små kring mellanmjölken. Mina roligaste stunder tror jag ändå att jag har med elevrådet. Vårt första elevråd handlade om hur viktigt jobbet som elevrådsrepresentant är och om hur vi kan jobba för att vår skola ska vara trygg och fri från kränkningar och diskriminering. Elevrådet ger alltid ny energi och nya uppslag till arbetet.
Höstens föräldramöten är alltid välfyllda av information av allehanda sorter. Jag passade bland annat  på att förklara varför vi på Ormbergsskolan ger hemuppgifter till eleverna. Det finns idag en ganska aktiv debatt om huruvida skolan ska ge eleverna hemuppgifter eller ej. Räcker inte skoltiden till? Ska man inte få vara ledig på sin fritid? Blir det inte orättvist om man inte har föräldrar som kan stötta? Saken är dessutom den att hemuppgifter/hemläxor enligt forskningen inte har någon avgörande betydelse för elevernas resultat. Trots allt detta har vi i stor enighet kommit fram till att hemuppgifter är en viktig och framgångsrik strategi för att utveckla nödvändiga kunskaper och förmågor. Uppgifterna ska naturligtvis ha en rimlig karaktär och svårighetsnivå och ska även innebära att eleverna får en rimlig arbetsbörda. Sverige har en av världens kortaste skoldagar så vi tror att våra elever utan tvekan klarar av hemläxor på i snitt 10-15 minuter om dagen.

Vi tänker att hemuppgifterna hjälper eleverna att:
- Utveckla sin förmåga att ta ansvar liksom förmågan att planera, organisera och befästa goda rutiner (det är ofta ett stöd om vårdnadshavarna hjälper barnen att organisera sitt arbete, men det är absolut inte meningen att man behöver sitta tillsammans med barnen och göra läxan - om det behövs är uppgiften kanske för svår)
- Befästa och/eller fördjupa kunskaper och förmågor (Hemuppgiften förbereds och efterarbetas alltid i skolan)
- Hemuppgifter ger vårdnadshavarna möjlighet att se och förstå vad barnen arbetar med i skolan. Detta är ofta en kommentar vi får av föräldrar.

Så tänker vi idag. Vi tar elevernas utbildning på stort allvar och tänker att barnen genom den ska få chansen att utvecklas så långt det överhuvudtaget är möjligt och på så sätt öppna så många möjligheter som möjligt. Hemuppgifterna är på intet sätt avgörande i detta men skapar utan tvekan förbättrade förutsättningar.
Och jodå, vi har läxstöd på skolan.