måndag 13 januari 2014

Information om ombyggnation



Hej!
Vårterminen har börjat bra och det känns härligt att vi går mot ljusare tider. Det händer hela tiden spännande saker i våra klassrum. Som vi berättat har vi mycket utvecklingsarbete kring Matematiken – och vi var en av de skolor i kommunen där alla elever i sexan nådde målen, både i våras och nu vid höstbetygen. I veckan blev det klart att vi anställer vår första förste-lärare. Specialfokus för Gunilla Ulefors, som fick jobbet, blir att utveckla vårt arbete kring språkutveckling – ett lärområde som finns i alla ämnen – och som är grundläggande för både kunskapsinhämtning och demokrati. Årets Skapande skola-projekt, Berättarrummet,  är i full gång och alla barn kommer att göra minst ett besök i detta lustfyllda och utvecklande rum.

Ombyggnation av köket
Inom kort, närmare bestämt 3 februari,  startar den stora ombyggnationen av vårt kök. Det innebär att barnen i Åk 4-6  kommer att äta sin lunch på Björkskataskolan. Vi har lagt om schemat en aning så att barnen börjar sin lunchrast med utelek kl 11:30 och vid ca 12 går de tillsammans med lärarna iväg till Björkskataskolan för att äta lunch och efter det går de tillbaka till sina klassrum. Eleverna kommer att involveras i utformning av rutiner och regler kring detta för att det ska bli så smidigt som möjligt.
 Barnen i Åk F-3 kommer att ha sin ”matsal” i en del av personalrummet samt på fritids. Vi kommer att ha ett tillfälligt förberedelsekök i en del av personalrummet och maten beställs från Tunaskolans kök
Självklart innebär ombyggnationen en del omak, men vi har haft många möten och hjälp av både miljökontoret och andra kunniga för att få en så bra lösning som möjligt, och vi får ju se fram emot ett kök med bättre förutsättningar och kapacitet när allt är klart i juni.
Under ombyggnadstiden kommer huvudingången att vara stängd.

OBS! Viktigt!
Eftersom vi beställer ALL mat färdig och inte har några möjligheter att göra egen mat under ombyggnationen är det OERHÖRT viktigt att vi får veta om barnen är på skolan eller är lediga på loven samt att vi får sjuk och friskanmälan på barn som allergiska. Jag kan inte nog understryka detta. Tisdagen 7/1 kom det exempelvis dubbelt så många barn som var anmälda – om detta skulle hända under sportlovet hade vi stått utan mat för hälften av barnen. Jag vädjar till er att respektera detta!  Ring eller  SMS:a direkt till köket om du har ett barn som är allergiskt. Telefon: 45 48 48 eller 070/578 36 48

Frånvaroanmälan
Frånvaro: Som ni vet hade vi problem med Edwise före jul, men nu är portalen åter i funktion. Det innebär att sjukanmälan ska göras i edwise. Om du undrar över hur det går till hittar du här en enkel manual: http://smartass4.guider.nu/lulea/722.guide  Behöver du nå oss för personlig kontakt så kan du fortfarande ringa. Telefonnummer hittar du på vår hemsida
Skogen 0920-45 42 13 eller 072/510 46 63
Berget 0920- 45 41 81 eller 070/314 85 10
Åk 1-3: 45 41 83 eller 070/255 23 53
Åk 4:s klasstelefon: 070/248 07 44
Åk 5:s klasstelefon: 070/282 38 04
Åk 6:s klasstelefon: 070/282 53 12

Ansökan om ledighet görs fortfarande på samma sätt, genom att fylla i avsedd blankett och lämna till barnens närmaste lärare.

lördag 4 januari 2014

Gott nytt meningsfullt år!



Att få fira nyår är härligt. Vi får lämna det gamla. Ta med oss det som varit bra in i det nya och göra det ännu bättre. För oss nyårsälskare är skolan en perfekt miljö. Där får vi fira nyår två gånger. Dels det nyår vi delar med alla andra, dels när ett nytt läsår startar.
Roade mig en stund med att rekapitulera vad jag bloggat om 2013. En snabb resumé kan formuleras: Elever, IKT, matematik, lärarollen, elever (igen), skolutveckling och skolpolitik. Bra tankar som jag väljer att ta med mej vidare till 2014.
Kanske handlar mitt skol2014 egentligen om önskningar, men jag väljer att formulera dem som nyårslöften. Efter 10 år som rektor vet jag att tillvaron även styrs av mer eller mindre akuta händelser. Både i skolan och i samhället. Men det jag VILL ägna mitt skolår åt, och som därigenom bör få genomslag även i mina bloggningar är detta: Skolutveckling med fokus på formativ & varierad undervisning, IKT, kollegialt lärande och barnets bästa. Basen för att kunna göra det på ett bra sätt är att vi utgår från forskning och beprövad erfarenhet . Mitt eget viktigaste verktyg är ett demokratiskt ledarskap  och en miljö där alla – både barn och vuxna – tillåts att både lyckas och misslyckas, bli lyssnade på, förstår var vi ska och hur vi ska ta oss dit.
Alla sorters media har under hösten varit fyllda, på gränsen till överfyllda, av tankar kring var skolan ska och hur vi ska komma dit. Det är fantastiskt och inspirerande att läsa mycket av det som skrivs. Väldigt mycket grundar sig på vetenskap, ett verktyg som vi de senaste 3-5 åren verkligen kunnat dra nytta av.
Några exempel på inspirerande läsning: Nossebro, kontroll eller tillit, om läsning, programmering, elevhälsa, eleven i fokus.
En risk med allt detta fantastiska är dock att vi alla – lärare, rektorer, politiker och andra som förutsätts göra verklighet – blir både förvirrade och stressade. Trots att det egentligen är mycket enkelt –  Det finns ju en plan. Vi har en plan. Vår läroplan. Säkrar vi upp att vi planerar och tänker utifrån den, blandar upp med vår beprövade erfarenhet och ny forskning, och dessutom gör det i kollegial samverkan så blir det rätt. Då, och bara då, kommer våra elever att nå så långt de kan. Vårt bidrag till att göra världen bättre. Vad kan vara mer meningsfullt?
Jag önskar er ett nytt år där också du, tillsammans med andra, får vara med och göra världen bättre!