söndag 3 januari 2010

Nya begrepp får fäste.

Av jullovets 19 dagar har nu 12 passerat. Veckan som gått har det varit tunnsått med både barn och vuxna på skolan och förskolan. Jag har själv bidragit till tunnsåddheten genom att ta semester. Från och med i morgon är det dock vanliga jobbdagar som gäller.
En stor del av dagen har jag tjuvtränat. På att jobba. Jag har försökt gå igenom delar av det enorma material på nätet som handlar om IUP med skriftliga omdömen. Framförallt har mitt intresse handlat om Lokala pedagogiska planeringar.
Internet är verkligen värsta guldgruvan. Det är dock två saker som fascinerar mer än annat.
När jag inför utvecklingsdagarna i januari 2009 sökte på "Lokal pedagogisk planering" gav det tre (3) resultat - alla härrörde från artiklar av Steve Wretman. När jag nu, ett år senare, gjorde samma sökning blev resultatet 96 200. Snacka om genomslag.
Det andra som slår mej är att allt material ser väldigt lika ut. Citaten är hämtade från våra styrdokument - skollag, läroplan och kursplaner. Bilder och text är ofta klippta direkt från skolverket. Något som är väldigt tunnsått är dock hänvisning till forskning. Det har naturligtvis en viktig förklaring i att individuella utvecklingsplaner ännu är ganska nytt i skolan, men ändå. Jag ska nog ägna en del av morgondagen åt att leta artiklar om forskning runt hur elevinflytande och lärande kan hänga ihop med IUP med skriftliga omdömen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar