Förra veckan tillbringade jag djupt insjunken i skoljuridikens värld. Tillsammans med 39 andra rektorer som deltar i det statliga rektorsprogrammet fördjupade vi oss bl.a. i den nya skollagen. Lagförslaget, som det råder politisk enighet om, ska vara grundstenen i svensk skola och garantera likvärdig och god utbildning. Jag har tidigare bloggat om detta. Så här formulerar man syftet med hela utbildningssystemet i lagens portalparagraf:
Utbildningen inom skolväsendet ska syfta till att barn och elever ska inhämta och utveckla kunskaper och värden. Den ska främja alla barns och elevers utveckling och lärande samt en livslång lust att lära. Utbildningen ska också förmedla och förankra respekt för de mänskliga rättigheterna och de grundläggande demokratiska värderingar som det svenska samhället vilar på.
I utbildningen ska hänsyn tas till barns och elevers olika behov. Barn och elever ska ges stöd och stimulans så att de utvecklas så långt som möjlgit. En strävan ska vara att uppväga skillander i barnens och elevernas förutsättningar att tillgodogöra sig utbildningen. Utbildnignen ska också syfta till att i samarbete med hemmen främja barns och elevers allsidiga personliga utveckling till aktiva, kreativa, kompetenta och ansvarskännande individer och medborgare.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar