tisdag 18 maj 2010

Att jobba tillsammans = Glädje




Har haft fantastiska timmar med föräldrar, personal och barn på förskolan. vi började kl. 16:00 med uppträdande av barnen sen gemensamm picnic och därefter hårt jobb. Det känns som att vi fått, om inte helt ny så närapå, förskolegård. Odlingar, veranda, sagobänk, gatumiljö och diskbänk. På bara några timmar. Alla glada. Hela tiden.


Tidigare på dagen fick jag tillsammans med resten av skolan avnjuta sexornas avslutningsshow. Som de gjort tillsammans. Tårarna rann på oss vuxna över deras prestationer.


Det här har varit en riktigt fin dag.

tisdag 4 maj 2010

Det far in lättare när det är roligt

Bland det roligaste i rektorsjobbet är att träffa elever och föräldrar. Så jag har haft hur kul som helst när jag under en dryg vecka har avsatt tid för att intervjua våra sexor. Det är ett viktigt tillfälle att utvärdera deras tid på Ormbergsskolan, och ett tillfälle för mej som rektor att ta vara på deras erfarenheter för att utveckla vår skola vidare.
Mest glädjande är att de har så otroligt mycket positivt att säga om sina lärare. De tycker att lärarna är engagerade i det de gör, snälla (men inte för snälla, är de noga med att tillägga), hjälpsamma, bra att förklara, intressanta att lyssna på, tydliga, lyssnar på alla, ser till att alla får säga vad de tycker, inte för allvarliga utan roliga och glada, ödmjuka...
En annan fundering jag lyfter är hur och när de lär sig bäst. Många har detta glasklart för sej. En del vill ha tyst, andra musik, en del lär sej bäst på morgonen, andra på kvällen, vissa behöver klottra när de lyssnar, andra lär sej allra bäst när de själva läser, några tycker att datorn är det bästa hjälpmedlet. Men som någon sa "det far in lättare när det är roligt".
Tillsammans med kulturskolan håller de på att sätta ihop en liten show om åren på Ormbergsskolan. Gissa om jag ser fram emot den

måndag 3 maj 2010

Meningen med föreningen, eller idén med skolan

Förra veckan tillbringade jag djupt insjunken i skoljuridikens värld. Tillsammans med 39 andra rektorer som deltar i det statliga rektorsprogrammet fördjupade vi oss bl.a. i den nya skollagen. Lagförslaget, som det råder politisk enighet om, ska vara grundstenen i svensk skola och garantera likvärdig och god utbildning. Jag har tidigare bloggat om detta. Så här formulerar man syftet med hela utbildningssystemet i lagens portalparagraf:
Utbildningen inom skolväsendet ska syfta till att barn och elever ska inhämta och utveckla kunskaper och värden. Den ska främja alla barns och elevers utveckling och lärande samt en livslång lust att lära. Utbildningen ska också förmedla och förankra respekt för de mänskliga rättigheterna och de grundläggande demokratiska värderingar som det svenska samhället vilar på.
I utbildningen ska hänsyn tas till barns och elevers olika behov. Barn och elever ska ges stöd och stimulans så att de utvecklas så långt som möjlgit. En strävan ska vara att uppväga skillander i barnens och elevernas förutsättningar att tillgodogöra sig utbildningen. Utbildnignen ska också syfta till att i samarbete med hemmen främja barns och elevers allsidiga personliga utveckling till aktiva, kreativa, kompetenta och ansvarskännande individer och medborgare.