OECD-jämförelsen PISA 2012 landade med en smäll förra
veckan. En smäll som hittills gett upphov till spaltmeter av reflektioner och
statments.
Förväntningarna och även förhoppningarna var stora, men få
av dem infriades. Skolsverige och alla som förstår vad utbildning betyder för
den enskilda människan och för samhället hamnade i någon slags chocktillstånd. Alla, och då menar jag verkligen alla, har ansett
sig veta vad som felas. Dessvärre har detta resulterat i både förenklade svar
och ibland också direkt ovetenskapliga slutsatser.
Jämförelser gör att vi kan mäta oss med oss själva och med andra.
Det är bra. Det skapar en vilja att
agera. Det är ytterst, ytterst allvarligt att läsförståelsen bland vår barn och
unga fortsätter sjunka. Att kunna läsa och förstå det man läser är inte bara
grunden för den enskilde att förstå sig själv och det sammanhang hon lever i. Det
är själva grunden för ett demokratiskt samhälle.
Skolverket ställer upp
ett stort antal hypoteser om vad som kan ha påverkat resultaten och vad man
därigenom bör åtgärda. Där påpekar man med skärpa att det är i klassrummet det
som är avgörande för elevers lärande sker. Detta sätter fokus på vilka
förutsättningar lärarna får för att utföra sitt arbete, vilka strategier i
undervisningen som har stor potential och vilka utvecklingsinsatser på lokal
och nationell nivå som behövs för att ge bestående positiva effekter för
kvaliteten i undervisningen. Huvudmän och skolor måste skapa förutsättningar
för lärarna att tar och får ta ansvar för det professionella innehållet i den
pedagogiska yrkesutövningen. Vi har aldrig förr, genom vetenskapen, verkligen vetat vilka dessa strategier är, i den utsträckning som vi vet nu. Det handlar bl.a. om feedback till elever, varierad undervisning och kollegial samverkan.
Det har spekulerats mycket om vad PISA egentligen mäter.
Enligt skolverket är proven väl kompatibla med våra läroplaner även om de av naturliga
skäl inte mäter allt. I de enkäter eleverna får besvara kommer det fram att
svenska elever upplever skolan mindre angelägen än tidigare. Intressant är att
man upplever engelska och digital läsförståelse angelägnare och där har vi
också högre resultat. Min slutsats av detta är att vi har en viktigt uppgift i
att skapa förståelse och motivation för kunskapsinlärning. PISA mäter inte
kreativitet och entreprenörsskap – områden vi tror att vi är duktiga på (skulle
vara intressant att få reda på om denna vår bild överensstämmer med
verkligheten) Det är också viktiga områden, men de måste gå hand i hand med att
förstå vad man läser, att förstå matematiska och naturvetenskapliga sammanhang.
Kunskap och kreativitet är beroende av varandra .
I Luleå i allmänhet och vid Ormbergsskolan i synnerhet
har vi goda resultat. Vi har behöriga och erfarna lärare och relativt goda
förutsättningar i övrigt. Vi jobbar stenhårt för at utveckla skolan utifrån
vetenskap och beprövad erfarenhet. Vi vet att klassrummet är en av samhällets
allra viktigaste platser. Det är där vi skapar förutsättningar för varje elevs
möjligheter att lyckas och att nå sina drömmar. Det är där vi formar det samhälle
vi ska leva i om 30 år. Ett av delmålen är PISA 2015.
Det är en fantastisk utmaning. Anta den tillsammans med
oss!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar