Att få fira nyår är härligt. Vi får lämna det gamla. Ta med
oss det som varit bra in i det nya och göra det ännu bättre. För oss
nyårsälskare är skolan en perfekt miljö. Där får vi fira nyår två gånger. Dels
det nyår vi delar med alla andra, dels när ett nytt läsår startar.
Roade mig en stund med att rekapitulera vad jag bloggat om
2013. En snabb resumé kan formuleras: Elever, IKT, matematik, lärarollen,
elever (igen), skolutveckling och skolpolitik. Bra tankar som jag väljer att ta
med mej vidare till 2014.
Kanske handlar mitt skol2014 egentligen om önskningar, men
jag väljer att formulera dem som nyårslöften. Efter 10 år som rektor vet jag
att tillvaron även styrs av mer eller mindre akuta händelser. Både i skolan och
i samhället. Men det jag VILL ägna mitt skolår åt, och som därigenom bör få
genomslag även i mina bloggningar är detta: Skolutveckling med fokus på
formativ & varierad undervisning, IKT, kollegialt lärande och barnets bästa. Basen för att
kunna göra det på ett bra sätt är att vi utgår från forskning och beprövad
erfarenhet . Mitt eget viktigaste verktyg är ett demokratiskt ledarskap och en miljö där alla – både barn och vuxna –
tillåts att både lyckas och misslyckas, bli lyssnade på, förstår var vi ska och
hur vi ska ta oss dit.
Alla sorters media har under hösten varit fyllda, på gränsen
till överfyllda, av tankar kring var skolan ska och hur vi ska komma dit. Det
är fantastiskt och inspirerande att läsa mycket av det som skrivs. Väldigt
mycket grundar sig på vetenskap, ett verktyg som vi de senaste 3-5 åren verkligen
kunnat dra nytta av.
Några exempel på inspirerande läsning: Nossebro, kontroll eller tillit, om läsning, programmering, elevhälsa, eleven i fokus.
En risk med allt detta fantastiska är dock att vi alla –
lärare, rektorer, politiker och andra som förutsätts göra verklighet – blir både
förvirrade och stressade. Trots att det egentligen är mycket enkelt – Det finns ju en plan. Vi har en plan. Vår
läroplan. Säkrar vi upp att vi planerar och tänker utifrån den, blandar upp med
vår beprövade erfarenhet och ny forskning, och dessutom gör det i kollegial samverkan så
blir det rätt. Då, och bara då, kommer våra elever att nå så långt de kan. Vårt bidrag till att göra världen bättre. Vad kan vara mer meningsfullt?
Jag önskar er ett nytt år där också du, tillsammans med andra, får vara med och göra världen bättre!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar