För ca 200 000 år sedan utvecklade
mänskligheten ett talat språk. Ett kommunikationsmedel som med all sannolikhet
har varit avgörande för mänsklighetens utveckling och fortlevnad.
De äldsta formerna av skrivet språk har ca
5000 år på nacken och som följd av det utvecklades också läsförmågan.
På 1800-talet blev läskunnighet tack vare
kyrkan och en allmän folkskola var svensks egendom. På samma sätt som en gång det
talade språket revolutionerade utvecklingen, har det skrivna ordet och förmågan
att ta till sig det utvecklat både individer och samhälle.
1994 var svenskarna de bästa läsarna i
världen. Skälet till det var flera – framförallt hög skolstandard, men även
fenomen som textade TV-program tillsammans med förväntningar och attityder.
Vi är faktiskt fortfarande goda läsare, men
rimligtvis har ingen kunnat undvika att notera att läskunnigheten har sjunkit.
Det gäller inte bara våra barn utan även vuxna. Förmågan att läsa är inte bara
teknisk, det handlar också om att förstå vad man läser. Prova själv att läsa
något du inte är insatt i eller ens intresserad av så förstår du vad jag menar.
Vi är många som oroar oss över den här
utvecklingen. Läsning är ett av våra viktigaste redskap för att få
kunskap och förståelse om allt som hör till livet. Kunskaper man behöver för
att kunna vara del i en demokrati, för att kunna försörja sig och kunna leva
ett gott liv. Genom läsning utvecklas vi som människor – lär oss tänka abstrakt
men utvecklar också vår fantasi. Utan en god förmåga att läsa blir livet helt
enkelt fattigare och det är en direkt fara för samhällsutvecklingen.
Varför har det blivit så här? Ja, den frågan
hänger också ihop med svaret på frågan vad ska vi göra för att vända
utvecklingen?
Vi vet att svenskar använder hälften så lång tid till läsning som vi gjorde 1990. Det gäller vuxna och också våra barn.
Vi vet att svenskar använder hälften så lång tid till läsning som vi gjorde 1990. Det gäller vuxna och också våra barn.
Aldrig förr har det funnits så mycket skriven
text. Aldrig förr har vi upplevt ett så stort engagemang från lärare,
politiker, forskare, organisationer som vill vända utvecklingen. Så förutsättningarna är goda.
Har du barn i din närhet: Läs, läs, läs. Läs
för dem, läs med dem, läs själv och skapa därigenom ett läsengagemang. I skolan tror jag ALDRIG tidigare
medvetenheten om att jobba med läsförståelse genom bl.a. lässtrategier varit
högre. Att bli en god läsare är ett hårt arbete som kräver uthållighet. Jag har
inte full evidens, men en hel del som pekar mot att detta med uthållighet är en
av de viktigaste faktorerna vi behöver ta hänsyn till.
Och ja, jag tror verkligen att ”Läslyftet”
kommer att ha betydelse. En halv miljon är visserligen en aning mindre än de
650 miljoner som satsats på Matematiklyftet, men denna satsning vänder sig till
alla lärare – språkutveckling är något vi måste jobba med i alla ämnen, så rätt
använda är jag övertygad om att de kommer att göra skillnad. Stor skillnad.
Med detta i minnet firar vi den 23 april Världsbokdagen. Unescos GD
Irina Bokovas kloka ord får avsluta denna bloggning: Från papyrusrullar till kodex, från
manuskript till trycksaker och digitala bärare – böcker har ändrat utseende många
gånger genom historien. I alla sina format är böcker bärare av idéer och
värderingar som människor har funnit värda att föra vidare.
Unesco
vill att alla ska kunna få tillgång till denna oerhörda
potential. Utan kvalitetsutbildning så förblir bladen i en bok
tysta. Böcker arbetar sällan ensamma: de får oss att läsa andra böcker, som i
sin tur avslöjar sina skatter.
Tack till Gunilla Ulefors och Charlotta Lövbrant (engagerade lärare vid Ormbergsskolan, som skrivit ett läromedel om lässtrategier) för bilden.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar