torsdag 8 april 2010

Näst sämst, eller möjligen bäst?

Mötte vår arbetsmiljöingenjör idag. Ja, vi har faktiskt en egen sån. Mats Smeds är en stor tillgång i arbetet med både barnens och de vuxnas arbetsmiljö. Utöver sin kompetens är han oftast en glad och trevlig typ.
Idag var han dessvärre inte särskilt glad.
DN (går tyvärr inte att länka) liksom våra lokala media har samfällt meddelat nyheten att Luleå kommun är den kommun som har näst flest anmälningar om Hot och våld på våra skolor. Endast Stockholm har fler.

Så är det, ingen tvekan om saken. Hos arbetsmiljöverket kan man få svart på vitt att så är fallet. Det är dit anmälningarna är ställda.
Ett stort dilemma är dock att nyheten speglas som att Luleå kommuns skolor skulle vara den kommun som är näst mest UTSATT för hot och våld.
Det tror varken jag eller Mats Smeds. Genom ett gott och systematiskt arbetsmiljöarbete har vi en god rutin på att göra s.k. §2-anmälningar till Arbetsmiljöverken när någon utsatts.
Jag vill påstå att listan egentligen visar att vi tvärtom är bäst i klassen. På att anmäla.
Det viktigaste frågan återstår dock. Är skolan en farlig arbetsplats för barn och vuxna? På den frågan svarar jag nej. Och det är viktigt att vi även fortsättningsvis visar nolltolerans, vilket vi också gör när vi anmäler alla hot och allt våld.
Om jag kommer att göra en anmälan ifall någon på skolan blir utsatt? Ja säger jag, fast förmodligen kommer jag att tänka tanken att "Oj då, bara inte DN använder detta mot oss"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar