fredag 20 maj 2011

Glädje över lärande och annat





Lärares engagemang tar sig olika uttryck. Glädjen över elevers framsteg är ett. Mötte igår läraren som hade funderat över hur hon skulle få H att ta steget från att konsekvent använda versaler till att använda även den gemena sorten. Lock och pock fungerade inte. Inte något annat heller. I redogörelsen för hur hon beslutsamt tog itu med saken kunde jag bocka av 1. Tala om vilket målet var 2. Motivera målet 3. Tala om att h kunde nå målet 4. Tala om att hon skulle hjälpa h nå målet 5. Identifiera vad som var svårt 6. Hitta ett vardagssammanhang som h kunde relatera till 7. Skapa en relation. 8. följa upp hs jobb 9. Ge feedback.

Resultat: en fantastiskt välskriven text med "gement & versalt" använt på ett korrekt sätt. En genomglad och genomnöjd H och en, om möjligt, ännu gladare och nöjdare lärarinna.

En härlig skolbild att avsluta veckan med.

Min egen absoluta höjdpunkt har varit helt privat - jag har blivit mormor till en liten Johannes. Jag tänker att detta kan vidga mitt perspektiv även på skolan. Mormorsperspektivet. Det känns bra.

:-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar