onsdag 11 maj 2011

På utbildning







Jag befinner mig på träff med min rektorsutbildning. Det är inspirerande, arbetsamt, kul, stundtals förvirrande och framförallt lärande.

I hjärnan simmar ännu mestadels osorterade tankar och kunskaper runt och försöker hitta nånstans att ankra upp.

Nya frågor uppstår i samma takt som svaren: Hur kan jag hitta den bästa vägen till framgång genom att ta del av forskning om hur andra skolor nått framgång? Hur ska jag förstå vad som händer i klassrummet - samhällets viktigaste rum - om jag inte hittar tiden att vistas där? Vad är det viktigaste jag gjort det senaste året för att skapa skillnad i verksamheten?

Nya frågor som leder till nya lärdomar.

Och ja, vi har diskuterat ifall skolk ska redovisas i betygsdokumenten. Och nej, vi tycker inte lika. Vi har skolplikt - det räcker alltså inte att nå målen, man ska delta i undervisningen, och utifrån det verkar det självklart att att skolk redovisas. Det finns samtidigt elever som inte orkar komma till skolan för att skolan inte kan möta deras behov, är det då rimligt att markera frånvaron som skolk? Som vanligt är ingenting svart eller vitt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar