tisdag 10 april 2012

Tid att läsa och lära

Efter en ljuvlig fjällhelg tittar jag ut på ett grådaskigt snöväder. Barnen och många av de vuxna på skolan har välbehövligt påsklov. På fritids är det dock full fart som vanligt.

Dessa lovveckor ser mitt jobb oftast litet annorlunda ut. Det är ambitionerna får litet större utrymme, och jag hinner lägga ordentlig tankemöda på både planer och "göranden". Idag har jag även hunnit surfa runt för att kolla in litet ny forskning. Här är en av dem som väckte mitt intresse: Peter Marshall och Christina Comalli har undersökt vad barn mellan 4-13 egentligen vet om hur hjärnan fungerar. Efter att de konstaterat att det var mycket litet utformade de 20-minuterslektioner om ämnet, med fokus på hjärnans roll när det gällde sinnesintryck, alltså inte i första hand att man "tänker" med hjärnan. Undervisningen visade sig ha stor betydelse för barnen. Carol Dweck vid Stanford universitet har i sin forskning visat att barn som får kunskap om hur hjärnan fungerar och hur den utvecklas, hanterar misslyckanden som lärtillfällen och blir motiverade till att försöka om igen. Spännande och något att fundera vidare på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar