lördag 5 maj 2012

Lika eller likvärdigt?

En färsk rapport från skolverket bekräftar ännu en gång att likvärdigheten minskar i svenska skolor. Detta faktum har oroat oss länge. En genomgående princip när vår nya skollag utarbetades var just frågan om likvärdighet. Självklart ska våra fina barn ha rätt till en likvärdig utbildning. Därför är det bra att skolverket belyser frågan.
Frågan om varför det blivit så är  komplex. I skolor med många motiverade elever har lärare högre förväntningar på eleverna (höga förväntningar=framgångsfaktor). Motiverade och "duktiga" elever spiller av både motivation och kunskaper på sina kamrater (positiva kamrateffekter=framgångsfaktor). En bidragande faktor anser man även att det fria skolvalet har varit och menar att medicinen är att förstärka resurstilldelningen till skolor där socioekonomiska faktorer spelar stor roll. I Luleå fördelas en del av elevpengen utifrån föräldrars utbildningsbakgrund, föräldrars modersmål samt kön. Man gör även särskilda satsningar där resultaten är låga.

Det finns dock en riskfaktor att lyfta frågan isolerad. Vad tänker föräldrar som läser om detta? Skrämd noterar jag att man i artiklar om rapporten benämner skolor som "dåliga" eller "sämsta". Vilka skolor höjer vi respektive sänker vi förväntningarna på? Det är viktigt att komma ihåg att det finns strålande exempel på skolor med hög andel lågutbildade eller invandrande föräldrar där eleverna lyckas väldigt bra, liksom det finns skolor med goda socioekonomiska förutsättningar där eleverna lyckas dåligt.
Från John Hatties omfattande forskning vet vi att även om hemmet har betydelse så är den dominerande faktorn för goda skolresultat läraren och undervisningen. Det betyder inte att skolor, lärare och undervisning ska vara lika. Snarare tror jag vi ska uppmuntra mångfald och olikheter och valmöjligheter. Idag sägs att bara vissa familjer har möjlighet att välja skola. Vad skulle hända om man suddade ut det hindret? Åtminstone som ett tankeexperiment. Sen finns ytterligare en problematik - likvärdigheten mäter i detta fall endast meritpoäng - finns det andra områden skolan ska erbjuda likvärdighet i?
Skolan ska självklart vara likvärdig. Låt oss ta skolverkets rapport som ett tillfälle att påminnas och reflektera på att likvärdighet innebär att "alla elever ska inhämta och utveckla kunskaper och värden. Den ska främja alla barns och elevers utveckling och lärande samt en livslång lust att lära. Utbildningen ska också förmedla och förankra respekt för de mänskliga rättigheterna och de grundläggande demokratiska värderingar som det svenska samhället vilar på.
I utbildningen ska hänsyn tas till barns och elevers olika behov. Barn och elever ska ges stöd och stimulans så att de utvecklas så långt som möjligt. En strävan ska vara att uppväga skillnader i barnens och elevernas förutsättningar att tillgodogöra sig utbildningen.
Utbildningen syftar också till att i samarbete med hemmen främja barns och elevers allsidiga personliga utveckling till aktiva, kreativa, kompetenta och ansvarskännande individer och medborgare".    Portalparagrafen i skollagen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar