Nu är det fritids som gäller i skolan. Sommarlovet första dag, och på fritids njuter barnen av att få extra mycket frihet. De flesta vuxna har ägnat sig åt att suga in nya tankar och inspiration. Mikael Alexandersson och Tomas Kroksmark bjöd på båda delarna. Att lärarens lust att undervisa hänger ihop med elevens lust att lära ser vi varje dag, men med forskningsbevis får detta ytterligare en dimension. Elevers förmåga att värdera sitt eget lärande har en alldeles särskild betydelse för hur man lyckas. Höga förväntningar. Synliggjort lärande. Återkoppling. Viktiga ingredienser alltihopa. kan vi lära något av dataföretagens tankar bakom sina dataspel? Dataspel som "manipulerar" spelaren att "tro att hen är smart". Skulle inte uttrycka mej på det sättet, men att eleverna får tilltro till sin egen förmåga känns väldigt bekant och bra.
Efter föreläsningarna vidtog ett kort möte som bl.a. innebär att vi nästa år kan gå vidare med utvecklingen av "Att skriva sig till läsning" - vi kommer att få både utbildning och redskap (bl.a. fler datorer) för att jobba med digital och social läs- och skrivinlärning.
Hann också med en sväng till skolan. Klockan hade blivit fem och på en soldränkt skolgård lekte halva Åk 4. Känns bra att skolan är det nav kring vilket elevernas sociala samvaro kretsar. Även på sommarlovet. Gillar!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar