onsdag 18 mars 2009

Förändring och förändringskompetens

Just nu blåser förändringens vindar i alla möjliga riktningar på våra enheter. En del står vi själva för, och annat kommer från andra håll, och är helt ofrivilligt.
Elisabeth kommer från hösten att lämna Ormbergsskolan och Lulsundets förskola - dessa enheter tar nu Birgitta helt över. Det betyder att Ormbergets förskola får en ny rektor - en rektor som dock Birgitta kommer att samverka med genom intraprenaden.
På skolan gör vi också en mindre omorganisation.
Allt detta står vi själva för.
Att fyra pedagoger riskerar att bli uppsagda genom kommunens övertalighet har dock andra beslutat. Beslut som vi inte alls gillar. Vi ser att vi på olika sätt kan lösa detta dilemma, men det går mycket energi och kraft att hitta och genomdriva dessa lösningar.Men framförallt går mycket energi åt för pedagoger, barn och för föräldrar att hantera situationen.
I spåren av detta blir det många samtal med föräldrar - den ena klokare än den andra. Alla uttrycker de frustration över den uppkomna situationen och funderar hur de kan använda sina kompetenser och kontakter för att påverka utvecklingen i rätt riktning. Men som en förälder så klokt sa: Det känns viktigt också att barnen lär sej att hantera förändringar, eftersom vi med säkerhet vet att de kommer att möta många såna i sitt liv. Tryggheten ska växa inifrån, och det gör den om det finns kloka vuxna runt omkring som visar dem vägar och ger dem redskap att möta förändringar och till och med kaos.
I vuxensammanhang brukar vi kalla det för förändringskompetens.
Jag hoppas och tror att vad som än händer så kommer vi på skolan tillsammans med föräldrar att hjälpa barnen att bli förändringskompetenta, men då gäller det att vi själva är just detta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar