I Luleå inför vi en s.k. socioekonomisk resursfördelningsmodell. Tanken är att skolor med många elever från resurssvaga grupper ska få större elevpeng.
Jag vänder mej inte emot detta, det finns forskning som visar på samband mellan skolresultat och kön, föräldrars (mödrars) utbildning och språklig/invandrarbakrund.
Samtidigt vill jag höja varningens finger högt. Det finns många orsaker till elevers skolresultat. Orsaker som förmodligen är viktigare än dessa.
En oerhört intressant studie (från Kalifornien) visar att det finns stora skillnader mellan olika etniska gruppers skolresultat. De (klart) bästa resultaten gör förstagenerationens invandrare från Asien.
De spanskspråkiga och de afroamerikanska eleverna ligger sämst till och gemensamt för dessa grupper är att man generellt har en föreställning om att man får bra betyg om man är intelligent, ligger bra till hos lärarna och har tur.
Mitt emellan ligger de vita medelklasseleverna. Den här gruppen uppger att det är viktigare att vara populär bland kamraterna än att prestera goda skolresultat.
Är då Asiaterna intelligentare än de övriga? Nej, säger studien. Det enda som tydligt skiljer ut den gruppen är de förväntningar eleverna har med sig hemifrån.
Det finns mycket att reflektera över i detta. Kalifornien är precis som Sverige en framgångsrik ekonomi med välutbildade medborgare, och man satsar mycket på skolan. Det ÄR viktigt att samhället satsar på skolan, det sänder signaler att skolan är viktig, men något vi förmodligen bör ta i större beaktande är vilka förväntningar föräldrarna och vi som jobbar i skolan har på barnen. Goda resultat kan aldrig nås med annat än arbete - oftast hårt arbete. Glädjen att nå resultat efter hårt arbete är en härlig känsla. Låt oss inte förmena våra barn den.
Läs mer här
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar