söndag 4 oktober 2009

Lärare som mobbar


Upp med en hand alla som läste KP runt 8-12årsåldern! Alla som älskade KP sträcker upp den andra handen! Min gissning är att en mycket hög procent händer åker upp - lika många på första och andra frågan. Jag skulle önska att alla barn i den åldern läste denna tidning, eftersom det är få tidningar som skriver så klokt om och för barn.
I våras gjorde KP en stor enkätundersökning om mobbing. Inte mindre än 11 000 barn svarade på enkäten.
De allra flesta barn var mycket nöjda med sina lärare men ett resultat som manar till eftertänksamhet är att inte mindre än var sjätte elev uppger sig ha varit mobbad av en lärare.
Min första ansats är att försvara skolan och lärarna. Är det verkligen möjligt att var sjätte elev..? Hos oss jobbar lärarna i arbetslag, alla lärarna har kontinuerlig handledning med specialpedagog, vi följer upp med enkäter, och en gång per år intervjuar jag som rektor de äldre barnen, då jag också ställer frågor om hur en bra lärare ska vara, och hur de uppfattar sina lärare. Vår likabehandlingsplan innfattar en plan över hur vi ska agera när ett barn uppger sig mobbad, kränkt eller trakasserad av en vuxen.
Kvar står dock fakta. Var sjätte elev i Sverige uppger sig ha känt sig mobbad, kränkt eller trakasserad av en lärare. Visst tycker jag att våra lärare är fantastiska, men enkäten är värd att ta på allvar. På tisdag har vi eftermiddagskonferens om likabehandling - självklart ska vi ta upp också den här tråden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar