I veckan som gick presenterades den läroplan som tas i bruk nästa läsår.
Jag skulle säga att det är en efterlängtad läroplan - särskilt kursplanedelen. Den förra antogs 1994 och har haft svårt att få riktigt genomslag. Det är egentligen först de senaste åren, sedan vi fått verktyg som individuella utvecklingsplaner (IUP), skriftliga omdömen och Lokala pedagogiska planeringar (LPP) som man på allvar börjat arbeta efter den.
Ur det perspektivet kan man ju undra om det är klokt att nu börja implementera en ny läroplan. Poängen är att den nya planen bygger på samma grund- och kunskapssyn som den gamla, och dess främsta syfte är att underlätta för lärarna genom att ge dem tydligare riktlinjer i hur de ska arbeta för att eleverna ska kunna nå uppsatta mål. Något som eleverna blir vinnare på. Också genom att den nya tydligheten ska underlätta för föräldrar att förstå både mål, resultat, bedömning för att kunna stödja sina barn i skolgången. En viktig tanke är även att vi genom den ökade tydligheten ska få en mer likvärdig skola.
Kursplanernas upplägg är att varje ämne beskrivs med ett syfte, ett centralt innehåll och kunskapsmål. Hur eleven ligger till i förhållande till dessa mål mäts enligt centrala direktiv i År 3, 6 och 9. Frågan huruvida det också blir betyg från År 6 ligger i dagsläget hos riksdagen.
Just nu är vi inne i en process där vi lär oss förstå den nya läroplanen. Vad den innebär för oss i undervisning, bedömning, elevinflytande och föräldrasamverkan. Det känns meningsfullt och viktigt. Jag återkommer med uppdateringar om detta.
Här kan du läsa den nya läroplanen LPO 2011.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar