söndag 5 december 2010

Framtidens skola

Jag har ägnat min söndaförmiddag åt att skriva på en inlämningsuppgift till min Rektorsutbildning. Att jobba och plugga samtidigt är rätt tufft. Men också så oerhört stimulernade. Just denna uppgift handlar om en undersökning jag ska göra hos min kollega Urban på Furuparksskolan. Där vill man gärna veta hur arbetet med Lokala pedagogiska planeringar har påverkat elevernas delaktighet och ansvar för sitt lärande. För att göra det på ett bra sätt får jag tillfälle i att fördjupa mig i både forskningsmetodik, kvalitetsutvecklings, lärande och aktuell forskning.
En av flera forskningsrapporter jag hänvisar till i mitt arbete kommer att vara Kairosfuture rapport Skola 2021. Spännande läsning för en skolnörd. Utifrån ett gediget arbete har man formulerat två framtidsscenarier utifrån ganska vitt skilda perspektiv. vilka kompetenser är det egentligen som kommer att krävas i framtiden? Svaret är kanske att det kan vi inte veta, och då är det det vi ska rusta våra barn för.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar