onsdag 22 december 2010

Klart med betyg från År 6

Så blev det då bestämt. Det BLIR betyg från År 6. Som ett av de sista besluten för året fattade riksdagen det länge väntade beslutet.
Betyg är en fråga som får mångas känslor att svalla. Själv tillhörde jag dem som på 70-talet bar rockknapp med "Betygsfri skola", och vilt diskuterade saken med mina stofila lärare (som tyckte att det var nödvändigt med betyg).
Jag har fortfarande inte ändrat mig. I ett avseende. Det betygsystem som då fanns är jag fortfarande emot. Däremot ser jag nästan bara fördelar med att fortsätta på den inslagna vägen, med att ge feedback genom skriftliga omdömen, utecklingssamtal etc. Med betyg kan vi bli ännu tydligare. Men betyg får aldrig tränga undan den IUP-process som vi nu börjar få snurr på.
Johan Kant bloggar klokt om betygsbeslutet. Christian Lundahl som han refererar till, kommer f.ö. till Luleå 1 februari. ska bli intressant hur han tänker i skenet av att det verkligen blir betyg. Då är det ju föga konstruktivt att bara vara emot.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar