lördag 27 augusti 2011

Veckorapport 1 från framtidsverkstan


Första skolveckan får definitivt betyg A. I en beskrivning av vad som händer i våra lärorum - både inne och ute - kan jag lätt placera alla värdeorden från det nya betygsstystemets högsta betyg (A): Mycket gott flyt, ändamålsenligt och effektivt, välutvecklat...
Jag har sagt det förut, och jag säger det igen: Att få jobba med såna pedagoger (lärare, fritidspedagoger och förskollärare) och övrig personal är en sann fröjd för en skolledare.
Några av mina sista samtal med personal innan jag avslutade arbetsveckan: "Vilken fantastisk vecka, det har varit så bra, jag har fått SÅ mycket energi" eller den nya läraren "Det här är mitt drömjobb" en annan ny pedagog sa "Veckan har varit över all förväntan"
Alla barn jublar måhända inte över att kliva upp på morgonen, men glädje och arbetsiver är inte att ta miste på. Mest rörd blir jag när jag ser och hör hur nya klasskamrater tas emot med öppna armar.
Glädje och harmoni har rått i veckan. Glädje och harmoni är aldrig gratis. Skickliga och engagerade pedagoger, väl fungerande kringservice, engagerade och positiva föräldrar, underbara barn och god planering är viktiga faktorer. Kanske förbiser vi ibland ytterligare en viktig sak. Glädjen och harmoni har rått trots att omständigheterna inte varit perfekta. Ett stort skolgårdsprojekt har avslutats och vi har haft mängder av arbetsmaskiner som dundrat runt och satt hela skolbyggnaden i vibrationer, läromedel och möbler har försenats, pga yttre omständigheter har schemaläggningen försvårats och långt ifrån alla elever lär och utvecklas i samma takt. Det är sånt man kan välja att se som problem eller utmaning. Den som väljer att se det som utmaning vinner. Gissa vad vi väljer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar