tisdag 20 september 2011

Tydliga mål och formativ bedömning

Forskningen inom skolans område har aldrig förr varit så rik. Rik i bemärkelsen kvantiativ, men även rik i bemärkelsen användbar. Det gäller dock att sortera och fundera på vilka grunder forskningen är gjord. Vilken grund i människo- och kunskapssyn har forskaren haft?
En forskare vars grundsyn ligger väldigt nära svensk skola är John Hattie. Den kritik som emellanåt hörts är att det inte är självklart att lyfta hans forskningsresultat från andra sidan jordklotet till våra svenska förhållanden. Å andra sidan är det ett enormt stort underlag han bygger på.
Vad är det då Hattie säger? Han säger att läraren är så oerhört viktig för elevernas utveckling. Det är ju knappast någon hemlighet. Det har många sagt tidigare. Det han också gör är att gradera VAD läraren och skolan GÖR som faktiskt har betydelse. Störst betydelse har det, enligt hans resultat, att läraren arbetar med formativ bedömning - att eleven får klart för sig vilka mål han/hon jobbar emot och att läraren ger feedback under arbetes gång, i syfte att ge eleven möjlighet att förbättra sig. Vetskapen om detta har ökat bland skolor och lärare. Hela den s.k. IUP-processen är ett viktigt led i denna riktning. På vår skola ägnar vi största delen av vår kompetensutvecklingstid åt detta framöver - bedömning kopplat till läroplanen. Jag räknar med att vi kommer att få ÄNNU bättre resultat. Läs denna artikel om Hatties forskning

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar