Den handlar om Fritidshemsverksamhet. En fritidshemsverksamhet där eleverna är för många och personalen för få. Sammantaget med konsekvensen att fritidshemsverksamheten inte uppfyller de mål och krav som vi kan förvänta.
Självklart vill också vi ha mer personal på fritids, men menar att vi inte känner igen den bild som målas upp. Vi är stolta över vår verksamhet. En verksamhet där barnen trivs och både har roligt och lär sig viktiga saker.
Kuriren publicerade på ledarplats en kommentar kring denna rapport som vi tycker är under all kritik när det gäller fakta. Vi har därför inbjudit dem att visa en annan bild av verkligheten. Tyvärr har vi inte ännu fått någon respons. Den som väntar på något gott...
Här kan du läsa vårt brev:
Hej Mathias Bred!
Smått förundrade läste vi idag ditt ledarstick om
Kommunals rapport ”Har någon sett Matilda?” (I artikeln kallad ”var är
Matilda”).
Vi är glada över att du lyfter den viktiga
verksamhet som fritidshemmen utgör, men förundrade över att du på
ledarsidan uttalar dig om något som vi upplever att du har en ganska grumlig föreställning om.
Rapporten talar sitt tydliga språk, även om det
också finns en annan bild av verkligheten. Vi tycker att det vore roligt
att genom Kuriren få visa upp den verkligheten - en fritidshemsverksamhet med nöjda elever
och föräldrar. Där pedagogerna vet var eleverna är när föräldrarna
kommer. Där konflikter inte är ett problem. (konflikter
finns överallt där det finns människor, även hos oss, men inte i den
problematiska utsträckning som rapporten gör gällande).
Ett fritidshem med god och pedagogísk verksamhet där eleverna får växa
och utvecklas utifrån sina förutsättningar och där de får vara delaktiga
i att utforma sin vardag. Vi är både stolta och glada över att kunna
beskriva vår verksamhet på det sättet.
Det är dock inte rapportens innehåll vi är förundrade över utan fortsättningen i artikeln :
”En möjlig väg är den som förskolan har tagit”. Med
undantag av namnet så har fritidshemmet en läroplan, precis som
förskolan. Faktum är att fritidshemmet fick sin läroplan redan 1994
(förskolan fick sin 1997). Fritidshemmens uppdrag är pedagogiskt. Om
detta råder det inget som helst tvivel från något politiskt håll. I den
gamla skollagen fanns ett kompensatoriskt uppdrag för både skola och
fritidshem. Den skrivningen finns inte kvar, även om det finns andra
skrivningar som pekar på ett liknande uppdrag för både skola och
fritidshem.
Vi läser vidare: ”Innan det finns ett genomtänkt
syfte med verksamheten kan den omöjligen leva upp till det”
Styrdokumenten är glasklara över vad fritidshemmens uppdrag består i.
Ett problem är däremot att resursfördelningen ibland gör det svårt att
leva upp till detta uppdrag.
I slutet av artikeln skriver du ”När kommunal
släppte sin rapport var målet naturligtvis att skaffa flera jobb åt
fritidspedagoger”. Hur tänkte du
då? Fritidspedagogerna, eller som de heter i den nya utbildningen
grundlärare med inriktning mot fritidshem, har en gedigen
lärarutbildning. Fritidspedagogerna har i stort sett samma utbildning
som övriga lärare utom att de inte har ämnesbehörighet. De är därför
inte medlemmar i Kommunal. Att Kommunal skrivit denna rapport handlar
väl snarare om att man i vissa kommuner, framförallt storstäderna, inte
har lyckats anställa fritidspedagoger, utan istället barnskötare.
Vi förstår att det inte är lätt att ha full
kännedom om allt man som ledarskribent förväntas ha åsikter om och
därför vill vi hälsa dej Mathias, om du har vägarna förbi i Luleå, och
även Kurirens lokala redaktion varmt välkomna att besöka oss och ta del
av vårt fritidshems verksamhet.
Bästa hälsningar
Rektor och fritidshemspersonal vid Ormbergsskolan, Luleå
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar