Det rör på sig när det gäller läraryrket. Det jag tidigare förutspått har börjat hända - lärarjobbet ökar i attraktivitet. Inom några år kommer det att vara ett av de verkliga drömyrkena. Kairos future har tagit fram en spännande rapport om framtidens lärare. Läraryrket 2.0 kommer att vara en specialist. Inte bara på ämne och ålder. Rapporten skissar på roller som ämnestränare, ämnesledare, superinspiratör, mentor och metodutvecklare. Varför inte. Helt klart är att dagens lärarroll är på galet komplex. De skolor som ännu jobbar med klasslärarsystem blir allt färre - arbetslag och uppdelat ansvar är två av nycklarna som krävs för att uppdraget ska vara möjligt att genomföra. Dagens besked om minskade administrativa uppgifter var en i det sammanhanget glad nyhet. Utbildningsdepartementet tillkännagav att kravet på både skriftliga omdömen och IUP plockas bort från och med Åk 6, samt att man minskar kravet för de lägre åldrarna till en gång per läsår, istället för som nu två.
Det betyder inte att skriftliga omdömen är något dåligt, men vår erfarenhet har varit att det är väldigt få föräldrar som verkligen är intresserade av dem, samtidigt som de tar en oförsvarligt stor del av lärarnas arbetstid. Vi har försökt hitta sätt att göra dem så tydliga och rättsäkra som möjligt med minsta möjliga arbetsinsats. Minsta möjliga arbetstid för en medelsnittslärare har visat sig vara ett par veckor per läsår. Tid som skulle ha kunnat användas på ett betydligt bättre sätt - t.ex. feedback och feedforward till eleverna.
Måhända blir det inget stort firande på skolan imorgon pga regeringens besked, men ett litet hurra tror jag mig redan kunna höra.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar