måndag 25 februari 2013

Skolan i Luleå - en nationell förebild?

Min kollega Elisabeth Landström och jag vill skynda på digitaliseringen av skolan. Därför har vi skrivit en debattartikel. Reagera gärna:

Digitaliseringen av samhället går framåt med stora kliv, både globalt och nationellt. I rapporten Svenskarna och internet 2012 som gjorts av Stiftelsen för internetinfrastruktur (.se) kan man exempelvis se att användningen av internet har ökat stadigt och är nu uppe på hela 89% bland befolkningen sedan internets barndom. Den största ökningen har skett bland skolbarnen i åldrarna 9-11 år. Mest intressant är kanske att ha¨lften av trea°ringarna använder internet via dator/surfplatta och 40 procent av tva°a°ringarna. Var tredje barnfamilj i Sverige har en surfplatta hemma enligt rapporten.
               
År 2006 utformade EU åtta riktlinjer eller nyckelkompetenser som man pekade ut som nödvändiga för ett livslångt lärande. Kompetenser som alla individer behöver för att nå personlig utveckling, ett aktivt medborgarskap, social integration samt  sysselsättning. Två av dessa kompetenser benämns Lära att lära samt Digital kompetens. “Grundläggande kunskaper i språk, läs -och skrivkunnighet, matematiska färdigheter och kunskaper i informations- och kommunikationsteknik (IKT) är en viktig grund för lärande, och att ”lära att lära” stöder allt lärande”.

IT-minister Anna-Karin Hatt har i En digital agenda för Sverige - IT till människans tjänst, slagit fast vikten av att arbeta med digitala verktyg – inte minst i skola och undervisning. Där hänvisas även till den nya läroplanen (Lgr 11) som har mycket tydliga mål om hur grundskoleelever ska lära sig använda modern teknik som ett verktyg för kunskapssökande, kommunikation, skapande och lärande. Påpekas bör att detta inte bara gäller några få ämnen utan kravet att använda datorer som verktyg ska genomsyra hela verksamheten

Digitalisering  öppnar alltså nya och viktiga möjligheter för elevers lärande. Att inte nyttja teknikens fördelar i skolan riskerar att bromsa våra elevers utveckling. Dels på grund av teknikens bevisade pedagogiska möjligheter för lärande, dels på grund av att elevernas nutid består av digitala verktyg och arenor samtidigt som framtiden kommer att präglas av dessa. Tidigt skapas förutsättningarna för individer, som efter grundskola och gymnasium, på innovativa och nyskapande sätt ska bidra till en positiv utveckling av samhället. Elever med särskilda behov och barn som lever i utsatthet är även i detta sammanhang de stora förlorarna, om skolan inte skyndar på digitaliseringen.

En offensiv satsning på digitalisering är av många skäl en önskvärd utveckling, där vi som jobbar inom skolan vill att Luleå ska vara en kommun i framkant. I kommunens IT-strategi beskriver man bl.a. sin ambition att bli nominerad till bästa IT-kommun i Sverige inom en treårsperiod. Detta är en mycket god ambition. Det är sannolikt helt nödvändigt att ha den ambitionen om man på allvar vill vara en dynamisk, växande och attraktiv kommun.

Skolan är kommunens största och viktigaste åtagande. Vilken kvalitet skolan har avgör framtiden för kommunens fortlevnad. En offensiv och tydlig satsning på  IT i skolan är därför helt nödvändig för Luleås utveckling. De satsningar vi ser idag är dessvärre alltför blygsamma. Vi ser kommun efter kommun fatta beslut som innebär att eleverna i Luleå ohjälpligt halkar efter. Om Luleå, i enlighet med den egna IT-strategin, ska lyckas i sin ambition att bli nominerad till Sveriges IT-kommun, så måste alla verksamheter, och framförallt kommunens framtid - barnen och dess lärare - utrustas med tidsenliga verktyg. Det räcker inte att enskilda skolor, skolledare eller Barn- och utbildningsnämnden ser behovet. Detta är en angelägenhet för hela kommunen.

Elisabeth Landström, rektor på Furuparksskolan
Birgitta Tornberg, rektor på Ormbergsskolan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar