Två av veckans dagar har jag varit helt uppslukad av Scandinavian Educational Technology Transformation. Förkortat SETT2013 handlar det om en mässa för alla som vill samtala, inspireras och lära sig mer om hur vi kan utveckla en moderna och framgångsrik skola med stöd av teknologi.
Just nu är mitt huvud fullt av osorterade och inspirerade tankar. Digitala verktyg är en självklar vardag i skolan idag, även om tillgång och kompetens skiftar. På Ormbergsskolan bygger vi sakta och säkert upp både tillgång och kompetens och tänker att det är elevernas lärande som står i centrum. Ett lärande som på allvar ska förbereda dem för framtiden. Det gör vi genom att se skolutveckling som en helhet där vi behöver utöka tillgången på digitala verktyg, men framförallt fortsätta på vår inslagna väg att utveckla den formativa undervisningen. Vår vision
"Elever
som är medvetna om vilka mål de arbetar mot, var de befinner sig och som
förstår vilket nästa steg är för att nå
målen, är elever med bästa förutsättningar att lyckas. Genom att vi på
Ormbergsskolan använder bedömning för lärande ger vi eleverna dessa
förutsättningar, liksom vi också ger lärare bästa möjlighet att se elevernas
behov och vilken undervisning som fungerar bäst" känns efter mässan mer rätt än någonsin.
Jag trodde att jag skulle komma hem fulladdad med kunskap om kreativa och lärande undervisningsappar och program, digitala läromedel och nya tekniska innovationer. Det gjorde jag. Men framförallt har jag fördjupat min insikt om vikten av att eleverna förstår vad målen för arbetet är, var de befinner sig i förhållande till målen och hur de ska göra för att komma dit. Vikten av att vi skapar förutsättningar för att eleverna får djupa ämneskunskaper parat med drivkraft, mod och kreativitet och en hel del redskap för hur vi ska fortsätta utveckla en innovativ och modern skola, där vi ser alla barns behov och förutsättningar.
Min superkorta sammanfattning av en liten del av allt jag samlat på mig:
Ante Runnquist: Sveriges främsta framgångsfaktor är en skola som fostrar innovativa och trygga människor. Vi behöver se över användandet av skolans fysiska lärmiljö och koppla den till de förmågor LGR11 pekar ut.
Christian Lundahl: Det finns fantastiskt många verktyg för formativ bedömning (inte minst digitala) men de hjälper inte om man inte förstår de bakomliggande tankarna. Lärare ställer i snitt 18 000 frågor/år varav 25% är produktiva (så att de aktiverar elevernas hjärnor) Det är av oerhörd vikt att eleverna är aktiva i undervisningen för att något lärande överhuvudtaget ska ske.
Jannie Jeppesen och Frida Monsén: Det gör väldigt ont att lära sig. Att vara mitt i en lärandeprocess är att vara på gungfly och det är inte roligt. Roligt blir det däremot när man kommit ut på andra sidan och känner att man kan. För att lära sig måste man dessvärre befinna sig på gunfly ibland, och det är då det är viktigt att det finns någon som kan ge feedback och hjälpa till att ta nästa steg. Detta gäller elever såväl som vuxna som arbetar med skolutveckling
Sandra Wissting m.fl: För skolutveckling krävs en vision liksom tydliga mål. Tänk kreativt kring lokalanvändning, organisering och schemaläggning. RIP Jante. Fira motgångar lika mycket som framgångar och dela med dig av båda. När eleverna får egna datorer kommer individualiseringen att öka, det kräver än mer pedagogiska samtal bland lärarna.(Kolla in deras kreativa lärmiljöer via länken)
Lena Gällhagen: Sorterade in appar under undervisningsrubriker: Planera: ex. Poplet. Genomföra: Ex. Visual poetry. Synliggöra och publicera: Ex. Fotobabble. Reflektera och utvärdera: ex. mentometer
Johan Arnell & Jesper Grönlund: Rikta blicken mot mönster och heleter och skapa förståelse för struktur och mönster. Reframa. Ämnesintegrering spar tid. Ge bilder av kunskapskravens nivåer för att skapa förståelse för dem. Grunden i den formativa pyramiden är elevernas självvärdering, kamratbedömning och lärarens bedömning - lika värde på dessa tre, nästa nivår är skriftlig och muntlig bedömning, dessa två har inbördes lika värde - idag fokuserar vi mycket på lärarens bedömning och särskilt den skriftliga.
Hans Renman och Kristina Björn: Tänk om! Tänk själv! Tänk nytt! Men lär av andra!
Ruben Puentedura: Om SAMR-modellen. Hur vi tillägnar oss IKT i undervisningen i steg - från att ersätta - förenkla - förändra för att slutligen omdefiniera och förbättra lärandet eftersom digitala verktyg öppnar nya möjligheter. Digitala verktyg snabbar inte på lärandet men fördjupar det, är ett av hans budskap.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar