onsdag 26 juni 2013

Ett läsår i pappersform

I slutet av juni är skolan inte riktigt som en skola ska vara. Visserligen leker och lär en grupp elever på fritids, men annars är det är förfärligt tyst mest överallt.
Fördelen med en tom skola är dock att det finns mycket utrymme att tänka, och det är väl det jag har ägnat de senaste dagarna åt. Intensivt. och nu ligger resultatet i kommunens dataserver - årets kvalitetsredovisning. En sammanfattning och analys av läsåret 2012/13. Än finns mycket utrymme att förändra innehållet, men det får vänta tills personalen är tillbaka 12 augusti.
Det känns litet högtidligt att ta fram en färsk kvalitetsredovisning. De många orden är egentligen ganska få om man tänker på vad den beskriver - 270 elevers vardag och lärande. Elever som utvecklat alla sina förmågor, som stötts och blötts i sina sociala relationer. Allt har inte varit på topp hela tiden, det har funnits både stora och små bekymmer att omhänderta. Men ändå. Som en elev skrev till sina lärare: "Jag har lärt mig massor som jag inte själv trodde att jag skulle kunna läramig, men nu har jag gjort det". Man kan känna sig ödmjuk inför mindre.
När jag nu sammanfattat färdigt så finns det två saker som jag känner mej extra glad och nöjd över. Det ena är det utvecklingsarbete vi gjort kring Bedömning för lärande, där vi som skola har tagit ett jättekliv fram mot en mer formativ undervisning - en undervisning där eleverna på allvar vet var de är, vet var de  ska och vet hur de ska ta sig dit. Det andra, som är resultatet av ett mer långsiktigt arbete och fantastiska medarbetare, är de fina kunskapsresultat våra elever visat - ibland svårt att mäta, men att döma av de Nationella ämnesproven och betygen har vi verkligen anledning att vara både nöjda och stolta.
Inte heller i år hinner jag göra allt jag hade tänkt innan semestern, men just nu tänker jag ändå: Good enought, this was good enough. Och kanske någon upplever mig som tjatig när jag skriver: Tack gode Gud för att jag har ett så härligt och meningsfullt jobb. Nu ska jag ladda batterierna för att kunna göra ett ännu bättre jobb nästa år.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar