torsdag 28 maj 2009

Tack till År 6 (och deras lärare)


Nu har jag varit på en till. En till föreställning alltså.
Den här gången var det våra avgångselever som med stöd av skolans och Kulturskolans pedagoger satt ihop en helproffsig avslutnings-show.
Där stod dom på scenen. Några satt. Alla var med. Sjöng, spelade och showade.
För 7 år sen var de hälften så gamla, fulla av iver och lust. Någon var försiktig och lite blyg. Någon tog för sej av både livet och kompisar. Där fanns kloka och eftertänksamma. Spontana och impulsiva. Jag kan lätt framkalla bilden av många av dem, från deras första inskolningsbesök.
Nu är de på väg att bli tonåringar. Någon är försiktig och litet blyg. Andra tar för sej. Kloka, eftertänksamma, spontana och impulsiva. Om vartannat. Men alla är de fulla av iver och lust. Ibland till annat än skolan. Men ändå - är det något som karaktäriserat den här gruppen är det ändå deras vilja att lära och tillägna sig ny kunskap.
När jag ser dem på scenen tänker jag att de har fått med sej mycket i livet. I showen blir mycket av det tydligt – till exempel hur de utvecklat sin förmåga till kreativt skapande liksom tilliten till sin egen förmåga.

Tack till alla ni i År 6 på Ormbergsskolan. Tack för en härlig föreställning. Tack för 7 härliga år som gett mig många härliga möten, en och annan tankeställare och massor av energi.
Vi på skolan kommer att komma ihåg er – både som sexåringar och som 12-årigar.
Tack också till er lärare. Som har skapat förutsättningarna för elevernas framgångar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar