torsdag 27 januari 2011

Elevdemokrati - ja tack!

Nu har jag halva min utbildning i rektorsprogrammet avklarad. Skoljuridik med tentamen som examination var härligt nyttigt. Härligt att känna att man lär sig och utvecklas. Nyttigt att fördjupa sig i hur lagar och paragrafer utgör ett skydd för barns rätt.
Halvvägs in i mål- och resultatstyrningskursen inser jag att även här har jag massor att lära. Det är skönt att kunna böja på nacken och säga "det där visste jag inte" och ännu skönare att sträcka på den och tänka "Nu lärde jag mig något".
En av mina reflektioner är hur viktigt det är att våra barn och ungdomar får känna detta - det är OK att inte kunna, liksom glädjen att känna att man lär sig och utvecklas.
Andra reflektioner är hur utsatt man kan känna sig i elevsituationen. Lärare som styr och ställer utan att man ibland riktigt förstår vad mål och mening är.
Våra kursledare är underbara - de lyssnar in vad vi kan sen förut, ser också oss som resurser. Backar och planerar om när vi tycker att det går för fort eller för fel. Elevdemokrati när den är som bäst.
På hemvägen ringde UR och hade uppmärksammat elevdemokratiarbete som pågår i klassrummen på Ormbergsskolan. De hade litet funderingar på att visa upp det i ett kommande utbildningsprogram. Fortsättning följer...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar