söndag 9 januari 2011

IT-välsignelse

I lördagens DN publicerade Helena Bross och Ulla Föhrer en debattartikel med rubriken "Elever med läshandikapp diskrimineras i grundskolan".
"Kryp uppför trappan, du får en rullstol när du kommer upp" skulle knappast någon säga till en elev med rörelsehinder. Men när det gäller läshandikapp är det alls inte samma självklarhet att få hjälpmedel. Trots att det idag, inte minst med IT-stöd, finns rätt gott om adekvat hjälp att få.
Att ha tillgång till det skrivna ordet är inget mindre än en demokratifråga. Det är ett sätt att förstå sin omvärld och sig själv. Det är ett sätt att bygga sin självkänsla. Tyvärr leder bristen på tillgång till det skrivna ordet till motsatsen - utanförskap, låg självkänsla, svårigheter att förstå och ta till sig kunskap...
Det är ingen tillfällighet att så stor del av timplanen utgörs av ämnet svenska. Språket inklusive skriftspråket är grunden för elevernas utveckling.
Att forma bokstäver på datorn är så mycket lättare än att forma dem med pennan. Ändamålsenliga stavningsprogram. Med talsyntes eller digitala böcker kan man läsa både egna och andras texter med öronen. att spara ner anteckningar från whiteboarden låter sig lätt göras med modern teknik. Vi har ingen ursäkt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar