måndag 7 februari 2011

9A

Har nu sett två avsnitt av dokumentärserien 9A.
Jag sympatiserar med idén som programmet bygger på. Lärare är viktiga! Stavros sammanfattade det på ett måhända utmanande sätt "De här ungdomarna är inte dumma. De är oinspirerade och omotiverade"
Jag är full av beundran för Malin, Jonny och de andra lärarna som modigt vågar visa upp sina misstag och i allas blickfång låta sig coachas av andra lärare. Det är en effektiv väg till sant lärande. Prova, få respons, reflektera, prova igen...
Vi andra har inte dessa "super-lärar-coacher" att använda oss av. Men jag tror att vi kan använda varandra som coacher. Genom att släppa in andra i klassrummet och reflektera tillsammas kan båda utveckla sin lärarpraktik. Jag har som rektor också en viktig roll att ge respons och ställa frågor i syfte att utmana och utveckla. Det övar jag på. Tillsammans med våra "superlärare".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar