torsdag 10 februari 2011

Delaktighet och LPP

Det finns de som påstår att det blir överflödigt att göra Lokala pedagogiska planeringar när vi fått vår nya samlade Läroplan, LGR 11.
Jag förstår inte tanken. Jag förstår inte ens varför man tänker tanken.
Med IUP-processen och de Lokala pedagogiska planeringarna fick vi ett fantastiskt verktyg för att öka elevers delaktighet i sitt eget lärande. Varför skulle man vilja ta bort det?
Jag håller på med ett undersökningsarbete där jag vill leda i bevis att de Lokala pedagogiska planeringarna faktiskt har ökat elevernas förståelse för skolarbetet och därmed inflytandet och ansvaret för sitt lärande.
Idag testade jag en enkät på våra femmor. Jag var orolig att frågorna skulle vara för svåra. De tyckte de var lätta, fast några undrade om de verkligen måste skriva kommentarer till alla 7 frågorna. Det behövde de inte.
Enligt deras svar är jag inne på rätt spår. De inte bara känner till målen, de tycker att de förstår dem. Dessutom får de chansen att vara med i både planering av undervisning och bedömning. I kommentarsfälten skrev de bl.a. "Lärarna burkar först prata och sen ta in frågor och åsikter", "Läraren tar alltid till sig våra åsikter om den hör dem - annars svarar den inte", "ibland bedömer vi våra egna arbeten för att man och läraren ska se vart man ligger"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar