Från hela mediasverige rapporteras idag om Finansinspektonens studie som visar på konsekvenserna av en otillräcklig matteundervisning. Dåliga mattekunskaper drabbar människor på många sätt, inte minst privatekonomiskt. I studien slår man även fast att det kan vara mycket svårt att ta igen dessa kunskaper senare i livet.
I ljuset av försämrad måluppfyllelse finns det all anledning att se allvarligt på detta.
Matematiken får nu en starkare ställning i förskolan - i läroplanen slår man fast att vi ska ta tillvara barnens inneboende lust att lära (bl.a. matematiska sammanhang) bättre än vi gör idag.
I skolans samlade läroplan är det mycket tydligt i kursplanerna vilka områden vi ska lägga fokus på. En måhända bitter insikt är att vi i allt för hög grad har fokuserat på att eleverna ska nå de lägsta målen. Det är med stor sannolikhet också så att många har väntat för länge med att introducera delar av ämnets innehåll. Sånt blir det ändring på nu.
En viktig del av förändringen måste också bli att - som vi gör på Ormbergsskolan - låta de som är utbildade mattelärare vara de som har hand om undervisningen. Är du utbildad Svenska/So-lärare ska du inte undervisa i matte och tvärtom. Så är det i allt för hög grad idag.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar