lördag 26 februari 2011

Grattis År 4


Nu måste jag få skryta igen. Våra fyror har än en gång tagit sig till final i schackfyran. Vi är så himla stolta över dem. En finalplats finns beredd i Globen i den stora sverige-sammandragningen i maj.
Schack är ett fenomenalt sätt att utveckla förmågor. Det finns det forskning på. Mer och mindre seriös. Den forskning som finns menar att schackspel utvecklar många kognitiva förmågor som rationellt tänkande, slutledningsförmåga, att tänka i mönster etc. Spelande sägs också utveckla sociala förmågor som koncentration, kommunikation och självförtroende.
Jag tycker att det verkar mycket rimligt och är så pass nyfiken att jag tänker ta reda på mer.
Med mitt nyvakande intresse för amerikanska skolor hittar jag flera skolor i New York som använder Schack-spelandet i sin undervisning. Roberto Cemente School i New York (vars statement heter "Preparing our kids for a bright future") tog in detta i den specialpedagogiska undervisningen. Inte nog med att man fångade in flera av de barn som hade stora inlärningssvårigheter och såg stora framsteg även i läsning och matte, man menar också att man minskade antalet bråk och diciplinära åtgärder med 60%.
En fyraårig studie i Pennsylvania där ungdomar i 14-15års ålder fick välja på tillvalsaktiviteter som Drakar & Demoner, databaserad problemlösning, självständiga studier, kreativt skrivande och schack kom man fram till att Schackspelarna förbättrade sina totala skolresultat med över 17% medan man i övriga grupper förbättrade dem med drygt 4%.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar