tisdag 12 april 2011

Lärarfokus


Jag har tidigare bloggat om DN:s artikelserie om skolan. Rubriken för dagen var "Sverige har slutat undervisa. Så förlorade lärarna sitt yrke"

Liksom i tidigare artiklar lyfter han fantastiska exempel på tankar och undervisning blandat med bittra erfarenheter och skrämmande verklighet. Avslutningsvis knorrar han till det med något som med elaka glasögon närmast framstår som konspirationsteorier. Fackförbund såväl som skolverk får sina slängar av författaren. Jag tror att det är bra att fundera och samtala kring det som beskrivs, men som alltid när man läser känslostarka uttryck krävs ett visst mått av kritiskt granskande - här hittar du god hjälp på traven.

Jag tycker att hans bästa träff på spikhuvudet är beskrivningen av vad läraryrket är. Hur viktigt läraryrket är. "Läraryrket är det enda yrke som är både konstnärligt och maktutövande på samma gång. Det finns ingen standardlösing på hur man gör begreppet "tolerans" levande för en grupp elever. Men effekten av lärarens konsthantverk på Kalles kunskaper skall samma lärare betygsätta, vilket kan påverka Kalles väg i livet". Eller "Dramaturgin gjorde tydligt att det är Läraren som allting hänger på."

En osökt koppling blir i det ljuset kravet på högre lärarlöner. Snittet i OECD ligger på månadslönen 33 661:-. I Sverige ligger vi på 26 549:-

Eleverna är vårt fokus men för att de ska få den bästa skolgången måste vi sätta lärarna i fokus.

Vill även passa på att slå ett slag för två nyfödda skoldebattskanaler - Skolraset (en s.k. livegranskning som drivs av Aftonbladet) samt Skollyftet (som drivs av utvecklings- och debattglada lärare). Kommer att följa dem båda med stort intresse.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar