tisdag 18 oktober 2011

Ropen skalla - bokbad åt alla


Till min mailbox kommer m-å-n-g-a mail. Jag gillar mail. I princip. Ibland blir de litet för många. Därför gillar jag även skräppostfunktionen. En anledning till att jag gillar mail är att jag fascineras av hur orden används i dessa meddelanden. Korta meddelanden. Komprimerade. Kanske är det just att de inte är så ordrika som göra att det finns plats för egna reflektioner. Och tankar.

I ett av mailen som landade i min box under dagen stod det ungefär:
"Vad vi pratade om idag:
Läsdagbok –hur får man det att fungera?
Hur viktig är platsen du läser på? Kan klassrummet funka bäst?
Hur kan vi inspirera till läsning? Läsa en bit ur olika böcker, som sedan står lättillgängligt i klassrummet.

Bokbad som skapar njutande läsare OCH tänkande läsaren, där läsningen är mer än njutning.
Hur locka barn att prova på nya genrer? Författarteman? Ämnesteman?
Till nästa gång, den 13/12 (?) läser vi kap. 9-15."

Visst hade man velat vara med på mötet? Så spännande frågor - Ja, har det betydelse vilken plats du läser på? Vilken plats eleven formar sin egen läslust? Bokbad. Som skapar njutande OCH tänkande läsare...

Så går funderingarna i vårt svenska-arbetslag.
Läsning är själva grunden till att utveckla språket. Ur LGR 11 "Språk är människans främsta redskap för att tänka, kommunicera och lära. "Genom språket utvecklar människor sin identitet, uttrycker känslor och tankar och förstår hur andra känner och tänker. Att ha ett rikt och varierat språk är betydelsefullt för att kunna förstå och verka i ett samhälle där kulturer, livsåskådningar, generationer och språk möts".

Man kan förbättra världen på olika sätt. Ropen skalla, bokbad åt alla!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar