lördag 29 oktober 2011

Veckorapport från en skola i "The Node pole"


Ännu en vecka har förflutit. Så här mitt i terminen är det större aktivitet än någonsin. Den vanliga läsårsrytmen är att både elever och vuxna visar tendenser på trötthet strax innan höstlovet. Visst hör jag röster om att det är svårt att komma upp på morgnarna, men alla andra symptom uteblir.
Istället är det arbetsglädje och god kamratskap jag ser när jag traskar runt i vår skola.
I måndags firade vi alla FN. Denna 66-årings födelsedag är i sanning värd att firas. Dagen innan hade Tunisien haft sitt första fria val. I skolan blir FN:s arbete också ett tillfälle att påminna oss om hur viktigt det är att vara en schysst kamrat. Barnen läste dikter, sjöng och jublade. Härlig stämning med FN-flaggan i topp. Också många andra lektioner har haft detta tema i veckan.
År 2 och 3 har tillsammans med sina och Kulturskolans pedagoger jobbat intensivt med att lära sig mer om samekultur och historia. Det har inneburit spännande möten och kreativ undervisning. Jag och många föräldrar fick chansen att ta del av deras redovisning i form av Same-föreställning. Se här Sven Nordstedts fina bilder.
Under veckan som gått har jag fått se fantastiska resultat av samverkan mellan skola, hem och andra resurser i samhället. Samverkan som vi emellanåt är missnöjda med. Men när det fungerar... Oj, vad bra det kan bli. Ibland måste vi i skolan inse och låta andra förstå att vi inte har kompetens för allt. Vi är och ska i första hand vara pedagoger, och det finns mycket kompetens att hämta på andra håll.
En HELT annan sak som hänt i veckan är att det slutligen blev klart att Facebook anlägger sina första serverhallar utanför USA - i Luleå! Detta har gett eko i hela världen - Till torsdagkväll hade man räknat in 1400 artiklar om saken, från hela världen. Detta kommer att ge nya inkomster, nya jobb och rätt spelat också en fortsatt inriktning för området som "The node pole"
Jag grunnar på hur vi på Ormbergsskolan kan uppmärksamma och bli en del i detta. Jag återkommer.
Nästa vecka är det lov, med härliga lovaktiviteter på fritids. Detta trots att våra fritidspedagoger åkt till Skoforum för att representera Luleå kommun. "On top of all" har de blivit nominerade till årets skolutvecklingspris. Lyssna på P4 på tisdag eftermiddag då Lena Callne intervjuar dem på plats.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar