Det handlar mycket om berättande nu.
I förskoleklassen och År 1 pågår tema Folkberättelser. De äldre eleverna har jobbat med berättande ur många perspektiv. Förra veckan skrev jag en projektansökan om hur och varför vi vill använda oss av mer av detta.
Ny inspiration fann jag hos Peter Gärdenfors, författare till boken "Lusten att förstå". Så här säger han bland annat: "Min grundtes är att språket utvecklades för att människan skulle kunna samarbeta kring gemensamma, framtida mål. Berättelsen är ett sätt att hjälpa varandra och informera varandra om hur världen hänger samman"
Ytterligare klokhet: "Om man genom läsningen föreställer sig andra personer i olika situationer, i glädje, sorg eller knepiga situationer, så tänker man förmodligen också på hur man själv skulle fungera i samma situation och är då mer förberedd om det händer. Det är en sorts övning för framtiden. Ju rikare inre värld du har, desto bättre är du på att planera."
Det känns rätt med beRÄTTande.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar