Veckan som gått har våra fina sexor genomfört de Nationella ämnesproven i svenska.
Det är litet speciellt med proven just detta år eftersom de bygger på de nya kunskapskraven. En extra utmaning både för eleverna och deras lärare. För att höja kvaliten på genomförande och bedömning har de lärare som undervisar i matte, respektive svenska och engelska tagit tid att tillsammans sätta sig in i, genomföra och sen också bedöma elevernas resultat. Jag tror att detta har väldigt stor betydelse.
Skälen till att dessa prov görs och att de är så viktiga, är dels att fånga upp elever som har svårt att nå målen och att överhuvudtaget kunna göra en bra bedömning av deras kunskapsresultat. Det är också ett sätt att ta reda på vilken kvalitet vi har i vår undervisning. Om det visar sig att våra elever visar svaga kunskaper i något moment så beror det sannolikt på att vi inte haft en tillräckligt bra undervisning. Proven är också viktiga i strävan att få en likvärdig skola.
Bedömning har kommit att bli allt viktigare i skolan. Forskningen visar att kontinuerlig bedömning har stor betydelse för elevernas lärande. Genom att klargöra för eleverna vad det är de ska lära sig, och sen ofta (och gärna litet i taget) ge dem feedback på vad de utifrån dessa mål har lärt sig, så har de en chans att förbättra sitt lärande.
Jag har vid några tillfällen intervjuat eleverna om hur de tänker kring detta. Vilken är deras upplevelse av att bedömas? På vilket sätt upplever de att de blir bedömda? Förstår de kopplingen mellan målen och bedömningen? De säger att de har god koll på vilka mål de arbetar mot, att det är svårt att veta när man nått målen, men då finns lärarna där och hjälper till. Det roligaste är när de får bedöma varandras arbeten. Det är viktigt att förstå vad man behöver träna på, men också vad man är bra på.
Om två veckor anordnar elevrådet en talangföreställning. Jag har sagt att det inte får vara en tävling, för det är viktigt att alla känner sig glada efteråt och att man vill fortsätta utveckla sin talang, alla ska känna att de har gjort något bra. Men då säger eleverna "men man vill ju också höra vad man kan göra bättre". Ja. Så är det ju. Måste tänka till om det där. Om det görs på rätt sätt är det en glädje att bli bedömd.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar