söndag 26 februari 2012

Lite smått och lite gott - veckorapport

Nu har det samlats så där mycket som jag vill blogga om igen. Som till exempel att hälften av skolans elever i veckan bjudit in sina föräldrar till work-shop. Gensvaret har varit över all förväntan. Härligt och inspirerande tycker våra elever och lärare. Vad föräldrarna tyckte vet jag faktiskt inte. Själv har jag nämligen varit iväg på utbildning - Rektorsutbildning. Något som gett stoff till ytterligare bloggningar, men som inte får plats i just denna. Som tur är har våra fina föräldrar fått besvara en enkät om hur de upplevt just denna form av insyn och samverkan, så det är högst troligt att detta får en egen bloggning så småningom.
I fredags fick jag chansen att dimpa ner i skolan igen. Det blev en dag i elevrådets anda. Redan i höstas drev de igenom att de ville arrangera en talangföreställning, och i fredags var det dags för dagen D. Inte mindre än 49 (av skolans totalt 250) elever hade anmält sig för att visa upp sång, dans, jonglering, trolleri, gymnastik och karate. Jag tycker att det är helt fantastiskt att vi har så många frimodiga och talangfulla elever som vill och vågar visa upp detta. Elevrådet var också duktiga. Nu ska vi prata om vad vi kan lära oss av det de gjorde och kanske göra ett nytt försök. Redan efter föreställningen kom flera elever och anmälde sig till nästa tillfälle.
Slutligen länkar jag här till dagens DN, som berättar om en spännande forskning som visar det vi redan visste - att elever som är delaktiga i undervisningen lär sig mycket bättre. Att det sen skulle stå i motsats till katederundervisning är jag inte helt säker på. Det beror nog på hur man definierar katederundervisning.
Nu vidtar vårt sportlov! Jag önskar alla våra skollediga barn, både de som är på fritids och de som är annorstädes ett underbart härligt lov!

2 kommentarer:

  1. Just det, det sitter inte i vägarna och inte i katedern heller, om man inte med kateder menar en syn på undervisning som jag hoppas vi har lämnat. Jag befarar att det kan finnas kvar katedrar, förlåt lärare, som ser barnen som tomma burkar som ska fyllas med klokskap.
    Jag menar att vi måste våga ha resultatfokus, med det menar jag inte råpluggskola som någon kan tro när de ser ordet resultat. Jag menar att vi måste försäkra oss om att våra metoder ger de reultat vi tänker oss.
    Läs gärna min blogg; http://skolhamstern.blogspot.com
    Matz Ingvarsson f.d. skolchef

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller helt med dej Matz. Ibland blir man litet trött på att skolpolitiken och tidningsrubrikerna innehåller så mycket klyschor. Reultatfokus är viktigt, känner ibland att det är svårt att mäta vissa resultat bara.

      Radera