lördag 1 september 2012

Full fart i skolstart

En tänkbar synonym till "full fart" är "skolstart".  Att starta upp ett skolår samtidigt som vi sjösätter en ny organisation, och genom den också bygger om, är att ta begreppet full fart ytterligare ett steg. Till överfull fart. Vi har det intensivt, ,men också inspirerande och roligt. I sanningens namn så kan tillvaron för personal och även föräldrar emellanåt även beskrivas som förvirrad. Typ: "Ojdå, kunde vi inte vara i den här lokalen idag för att målarna ska in", eller "Ojdå, vi fick ingen vikarie heller"
Eleverna då? Jag har hunnit vikariera i förskoleklassen och i Åk 4 - där förändringarna är som störst, och jag har även gått runt och pratat med många av våra andra elever. "Det var roligare än jag trodde att börja 4:an, egentligen är allting bra med att gå i skolan", "Det finns nåt i skolan att se fram emot varje dag", "Jag har redan fått flera nya kompisar", "Det är faktiskt kul att ha fritids på olika ställen, fast det blir nog bättre när vi får vara på samma ställe hela tiden".  "När jag vaknar på morgonen tänker jag - Jaaa, idag ska jag till skolan".
Kanske säger en del av barnen det de tror att jag vill höra, men glittret i ögonen går inte att ta miste på - våra elever mår bra och tycker att det är både viktigt och meningsfullt i skolan. Jag tror att det är viktigt att komma ihåg att även om omständigheterna runt omkring är röriga så fungerar det bara vi vuxna har fokus på barnen och lärandet. Det har vi, och det märks.
Men ändå, visst längtar både vuxna och barn tills allt är på plats. Överfull fart är kul en stund, men det räcker med att det är fart.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar