fredag 21 september 2012

The big five


Vad är det EGENTLIGEN man behöver kunna för att klara sig här i världen? Vår kära läroplan är en beskrivning vad skolan ska ge alla barn i vårt land med sig på sin livsfärd. Det mesta i denna läroplan handlar om förmågor. Förmågor som man förhoppningsvis fortsätter utveckla hela livet.
För något år sedan presenterade Göran Svanelid ett sätt att tänka kring dessa förmågor, något som har kommit att få en enorm spridning bland pedagoger. Han sammanfattar hela läroplanen i fem grundförmågor, och menar att det är genom att utgå från dessa i undervisning, läxor, prov, bedömning, feedback, ja varför inte också utvecklingssamtal och åtgärdsprogram och allt annat vi gör i skolan, som vi ger eleverna bäst möjlighet att uppnå dem.  Dessa fem generella förmågor är

- Analysförmåga: Beskriva orsaker och konsekvenser, se lösningar, förklara och visa på samband, se utifrån och växla perspektiv, jämföra
- Kommunikativ förmåga: Samtala, motivera, presentera, diskutera, uttrycka egna åsikter och ståndpunkter, framföra och bemöta argument, redogöra, formulera, redovisa och resonera
- Begreppslig förmåga:  förstå innebörden i begrepp, relatera begepp till varandra, förstå begrepp i nya sammanhang
- Förmågan att hantera information: söka, samla sturkturera/sortera och kritiskt granska information. Skilja mellan fakta och värderingar. Avgöra källors trovärdighet och användbarhet
- Metakognitiv förmåga: Tolka, värdera, ha omdömen om, reflektera, lösa problem med anpassning till en viss situation, syfte eller sammanhang. Avgöra rimlighet, välja mellan olika strategier, pröva och ompröva

Genom dem har nu begreppet "The big five" fått en helt ny innebörd bland tusentals pedagoger.
Låter det enkelt? Nja, enkelt är det väl inte, men ett sätt att bättre förstå vad skolan syftar till och ett sätt för skolan att stukturera den allt mer komplexa utbildning som krävs för framtidens vuxna - dagens barn.
Litet spännande också att fungera över hur våra egna vuxna förmågor ligger till utifrån detta.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar