onsdag 30 mars 2011

Dagens lyft



Dagens lyft:


Värt att lyfta: Lyssnade till Bodenskolan Fria Emilias rektor Sonja Lundmark idag. En skola med kanske de mest genomtänkta grundstenar jag sett. Jag har tidigare bloggat om deras lilla-syster-förskola Barncompaniet. Fria Emilias statement är "mer än bara en skola". En skola värd att inspireras av.


Lärarlyftet: SKL (Sveriges kommuner och landsting) slår hårt och stadigt fast att det är den enskilda läraren som bär ansvaret för att utbilda sig till behörighet, för att få lärarlegitimation och kunna undervisa i rätt ämne(n), inte arbetsgivarens. (Blir f.ö. lätt provocerad av att det ännu förekommer att man ser behörighetskraven som ett problem. Visst är det en utmaning, men ingenting kan vara självklarare än att en utbildningsorganisation har personal med rätt utbildning för sitt arbete).


(K)lyftor: Det sägs att klyftorna växer och likvärdigheten mellan skolorna minskar. Olikvärdighet när det gäller IT, bedömning, måluppfyllelse... Det är förmodligen som Christian Lundahl, skolforskare säger, att den viktigaste åtgärden för att minska klyftorna är att säkra en likvärdig undervisning.


Ett andra lyft: Det finns SÅ många duktiga människor i våra skolor. Under min eftermiddag på Ormbergsskolan hann jag möta några av dem. Samtal med en specialpedagog om arbete som lett till elevers framsteg, kloka & insiktsfulla föräldrar, lärare i samtal om vad inkludering är, en snickare som inser sin del i elevernas måluppfyllelse, en fröken som kl 17:20 tar tid att beskriva hur hennes arbete med mål och bedömning hänger ihop.

Det är sånt som lyfter mig.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar