torsdag 24 mars 2011

Tjejer typ tov


Begreppet Feel-good-movie fick plötsligt en ny innebörd.


Tillsammans med andra kreatörer och ett gäng Luleå-tjejer satte hon upp en show med samma titel. En show med hög igenkänningsfaktor för alla som nångång varit tjejer typ tolv, och en stark och härlig bild av just denna grupp. Filmen speglar tjejernas vardag i samband med att de åker på turné i norrbotten med showen. Underbara samtal, kloka funderingar och härliga ögonblickbilder av att vara barn och vuxen i samma kropp. Som:
- Var dig själv! - Vem är det då?
Jag tänker att filmen är ett måste för alla tjejer och killar som är typ tolv, men också alla typ vuxna som finns runtomkring dem. En av mina manliga arbetskamrater sa efter filmen "Inte visste jag att det var så jobbigt att vara tjej". Jobbigt? Så är det kanske. Men det var inte det jag bar med mig. Snarare - vilka tjejer! De får mig att känna ett starkt hopp om framtiden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar