fredag 4 mars 2011

Lärarlegitimation - beslutet taget


Eftersom riksdagen i onsdags fattade beslut om att införa Lärarlegitimation har jag på allvar försökt sätta mig in i frågan. Jag har läst både riksdagprotokollet och propositionen. Dessvärre vet jag inte om jag blev så mycket klokare. Det här kommer jag fram till:

A. Jag välkomnar stort lärarlegitimation. Det kan inte finnas något självklarare än att samhällets största utbildningsorganisation också säkrar att vi som arbetar i den har rätt utbildning. Det är en ansvarsfråga. Elevernas utbildning är deras framtidsbiljett. Ingenting kan vara viktigare.

B. Det kommer, som i alla övergångar, att bli knöligt. Jag hoppas och tror att skolverket och regeringen nu hjälper oss att jämna ut knöligheterna. Övergångsbestämmelserna är bra men behöver nog kompletteras. Vad händer med de fritidspedagoger som utbildat sig till specialpedagoger? Vad händer med de många lärare och förskollärare (åtminstone här i norr) som inte har någon möjlighet att få en fast tjänst? Hur ska de kunna godkännas? Hur får de sitt introduktionsår? Vi har många lärare och förskollärare som har springvikarierat i flera år. Hur kan kommunerna säkrat upp medel till kompetensutveckling? (Lärarlyftet 2, vars syfte är en anpassning till de nya reglerna, startar om ett år). Vad händer på alla små enheter (Nästan alla skolenheter i Norrbotten är relativt små) med alla små ämnen - hur kan vi få rimliga tjänster när bara ett fåtal skolor har heltidstjänster inom vissa ämnen?

C. Aldrig har det varit så tydligt att lärarutbildningen måste hänga ihop med uppdraget. Det är bra att man gör många förändringar på en gång (lärarleg, lärarutbildning, skollag, läroplan) samtidigt. Det borde öka möjligheterna för att de ska stödja varandra.

D. Just nu arbetar skolverket intensivt med organiserandet. Över 200.000 lärare kommer att ges legitimation det närmaste året. Man arbetar också med frågor som hur många poäng det kommer att krävas i olika ämnen för att få ut lärarlegitimationen. 40.000 lärare bedöms behöva komplettera sin utbildning. Verket presenterar inom kort detta. Jag känner mig ganska trygg eftersom vi i flera år arbetat för att lärare bara ska undervisa i de ämnen man har behörighet och kompetens för. Ganska.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar