torsdag 26 februari 2009

Vad är kunskap?

Jag har just förberett en eftermiddagskonferens om bedömning med lärarna på skolan. Konsten att bedöma har kommit allt mer i fokus i och med de nya kraven att alla elever ska ha skriftliga omdömen i varje ämne.
Fakta, begrepp och färdigheter är ganska lätt mätbara kunskaper, men de kognitiva förmågorna låter sej inte mätas så lätt, och det är där bedömningsförmågan blir så viktig för våra lärare.
Vad är det då vi ska bedöma? Bland de förmågor som nämns oftast i kursplanerna är:
  1. Förmågan att tolka och analysera
  2. Kommunikativ förmåga
  3. Förmågan att identifiera och lösa problem

Det är lätt att se att detta är förmågor som är viktiga för barnen i deras vardag men även i deras framtida vuxenliv.

Just idag ska vi bena upp och sätta på pränt vilken undervisning som bäst gagnar att eleverna utvecklar dessa kunskaper. Något som också kräver att lärarna själva har samma förmågor. Jag känner mej lugn, och ser med tillförsikt fram emot eftermiddagen.

2 kommentarer:

  1. Låter som viktiga frågor.
    Lycka till i eftermiddag!

    SvaraRadera
  2. Eftermiddagen är avklarad. Det hann bli både underlag för skriftliga omdömen och diverse annat smått och gott. Vad sägs t.ex. om att skolan bistår med gympakläder om man glömt dem hemma?

    SvaraRadera