onsdag 8 april 2009

10 punkter för en bättre skola

Häromdagen skrev representanter för S och M ihop en debattartikel i Göteborgsposten med ovanstående rubrik.
Jag tycker att det känns uppfriskande att skolfrågorna lyfts ur den blockpolitiska tvångströja de har hamnat i. Sen har jag i och för sig ingen bestämd uppfattning om skolan ska styras kommunalt eller statligt. så länge respektive nivå sköter sej så tror jag vi kan leva med båda systemen. Det viktigaste är ändå vad som händer på "golvet", och att brukarna - barn, personal och föräldrar har och känner delaktighet.
De tio punkter man beskriver i artikeln tycker jag dock har stor bärighet, och är mycket utmanande - inte minst för mej som rektor. Vad sägs om det tillspetsade påståendet att det för föräldrar är viktigare att välja lärare än skola. det känns också uppiggande att någon återigen lyfter tanken på att slopa timplanen. En fråga som jag befarade var död.
Modiga rektorer, höga förväntningar, modernare tidsanvändning för lärare och tydliga mål. Jag bara sväljer och gapar. Har inga argument emot.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar