Vad betyder det att vi har höga förväntningar på våra barn i förskola och skola?
Betyder det att vi lägger sån press på dem att de får prestationsångest och mår dåligt?
Alls icke!
Men. Det finns ett men. Våra höga förväntningar måste naturligtvis överensstämma med den bild barnen har/får av sej själva. Ett av våra tydliga mål i läroplanen är att barnen ska utveckla tillit till sin egen förmåga. Gör vi det?
Tiden är förbi när vi i skolan famlade efter sanningar och tyckanden om vad som leder till goda resultat. Det börjar finnas gott om evidensbaserad kunskap. Här kan vi läsa en stor forskningsstudie som visar att barnens bild av sin egen förmåga har enorm betydelse för deras utveckling & lärande.
En intressant tanke i detta sammanhang är den Micael Dahlén, professor vi handelshögskolan i Stockholm anför i sin bok Nextopia: Det finns idrottsforskning som tydligt visar att det som händer när man efter match utvärderar de misstag man gjort, i syfte att lära sig av dem, är att man får försämrar självförtroendet. Man har kunnat mäta upp till 60% sämre resultat i kommande matcher, jämfört med om man struntar i misstagen och istället bara blickar framåt.
Nån fler som ser parallellen med att lägga tonvikten på elevens styrkor och inte bristerna, i de samtal och omdömen som nu görs i våra skolor.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar